Wanneer je ligt te slapen en je kunt je niet bewegen en lijkt alles te zien of voelen,wat is dat dan? Ik leg het verder uit...

I was net aan het slapen en toen zag ik alles van m'n slaapkamer om me heen,maar was toch niet wakker,maar kon me ook niet bewegen.
Dit was heel weird en eng en ik dacht dat ik dood zou gaan of verlamd was.
Weet iemand wat ik nou heb beleefd want dit was zoooo gek.
Ik bedoel hoe kan je nou slapen en wakker zeg maar tegelijk zijn?En dat het lijkt of je verlamd bent?
En hebben meer mensen dat ook beleefd?

Toegevoegd na 2 minuten:
o ja,ik wil ook nog zeggen dat het écht geen droom was.
maar was wel eng gevoel dat ik me niet kon bewegen.
ben ik dan tijdelijk verlamd geweest?
werd gelukkig nou net wakker (pffff...5 uur s nachts..) en durf bijna niet meer te slapen dus ben maar achter de laptop gaan zitten om dit op GV te vragen....

Toegevoegd na 13 minuten:
ook ff dit.
zou het soms wat ik nou net zat te denken,te maken hebben met dat ik in de puberteit ofzo zit en dat dat dan door je lichaam komt?

Toegevoegd na 17 minuten:
o en voordat dit misschien gedacht gaat worden,ik had geen jointje gerookt of gedronken ofzo (want ik leef trouwens gezond,met sporten enzo),sdus hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuke vraag, ben benieuwd man!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja was echt eng!
ik was bang dat ik doodging enzo.
ik had dit nog nooit meegemaakt.
creapy...
@ Thegame: hoi,ja ik ook,joh!
en zoals ik hierboven zei: had niet geblowd of gedronken ofzo (doe ik maar heel weinig),dus daardoor kon het ook niet komen..
nou man,dit was echt een k*t gevoel,dat verlamd zijn.
wil dit nooit meer hebben.
ik durfde echt niet verder te slapen.
thx 4 je reactie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ksnap t man!
hopelijk slaap je vannacht wel chill :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok,thx man! :)

Het beste antwoord

Dit heb ik wel vaker gehoord.
Dat komt doordat in je slaap je spieren een soort van verlamd zijn, zodat je niet te veel beweegt in je slaap.
Soms is het zo, dat als je dan wakker wordt, je wel wakker bent, maar je spieren nog verlamd zijn. Als je dan even rustig blijft liggen, wordt alles vanzelf weer normaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit heet trouwens slaapverlamming.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb nog even op wikipedia gekeken en zag dat het ook wel slaapparalyse wordt genoemd, als je nog verder wilt lezen, kun je hier kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Prima antwoord, lekker nuchter, en het verklaart alles wat de vraagsteller heeft meegemaakt. Overigens betekent paralyse precies hetzelfde als verlamming, dus slaapparalyse en slaapverlamming zijn inderdaad twee woorden voor hetzelfde verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@xxxjoycexx: ee,vette tnx!!!
is een hele coole uitleg.
ja,ik was hartstikke bang want kon me niet bewegen enzo.
ik durfde daarna ook neit meer verder te slapen.
dacht echt dat ik dood ging of verlamd was,was echt in paniek.
maar nou begrijp ik het meer.
tnx again! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hee,xxxjoycexx:
thx voor je antwoord= echt het beste van alle.
groeten ;)
Dennis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
was echt het beste antwoord van xxxjoycexx.
over die slaapverlamming .

Andere antwoorden (3)

volgens de visie van mijn echtgenoot (hij is een Maya-indiaan) is je geest uit je lichaam getreden en "op reis" gegaan. Op het moment dat je wakker werd en die ervaring had, was je geest bezig met het terugkeren naar je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als men slaapt dan wordt er een stof (ik weet even de naam niet) het lichaam rondgestuurd. Die stof zorgt ervoor dat je spieren niet kunnen werken. Daardoor zul je bijvoorbeeld niet vallen uit je bed als je fijn zit te dromen (behalve mensen die een tekort komen aan deze stof). Die stof wordt ongeveer een paar minuten voor je lichaam je wakker laat worden uit het lichaam verwijderd. Maar als je zoals in uw geval plotseling wakker wordt duurt het heel even voor het uit uw lichaam is. Dit gebeurt echter zelden.U hoeft u geen zorgen te maken, dit is mij ook overkomen en ik vond het vreselijk eng, maar ik ben erachter gekomen dat meerdere dit hadden. Hierdoor denken mensen trouwens ook dat aliens hun gaan kidnappen, maar dat is volkomen belachelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slaap je voldoende en regelmatig?

Tijdens de slaap wordt je lichaam tijdelijk verlamt om ervoor te zorgen dat je geen wilde bewegingen maakt gedurende de droom-fase. Soms gebeurt het dat je gedurende deze periode wakker wordt, waardoor je bij bewustzijn bent terwijl je lichaam dus nog verlamd is. Dit noemt men slaapverlamming.

Slaapverlamming komt voornamelijk voor bij onregelmatig of niet voldoende slaap. Het kan op zich geen kwaad (het gaat vanzelf over), maar als je er plotsklaps mee overvallen wordt kun je er behoorlijk van schrikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, en een +