Waarom voelt diarree wat branderig aan?

Als ik diarree heb, voelt dat vaak wat branderig aan.

Hoe komt dat?

Cryofiel
13 jaar geleden
108.2K
Rieneke1
13 jaar geleden
ik gok maar wat hoor cryo, vandaar een reactie.
kan het niet zijn dat de doorloopsnelheid dusdanig snel is dat er nog maagzuur bij zit?
Rieneke1
13 jaar geleden
hahaa ik ga door voor de vespa ;)
Rieneke1
13 jaar geleden
en heel leiden ontregelen qua verkeer?
haha bij nader inzien ga ik door voor de scootmobiel ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL hoort bij die categorie vragen die je altijd had willen stellen maar nooit durfde .

Het beste antwoord

Als je diarree hebt kun je inderdaad beter even afspoelen met water i.p.v. toiletpapier gebruiken. Mocht je ergens zijn waar dat niet gaat dan is vochtig toiletpapier ook nog een optie. Dit helpt tegen het branderige gevoel, wat ook goed kan ontstaan door iets wat je gegeten hebt. Bijv. sambal, rode peper etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wat ik zou kunnen bedenken is als je diarree hebt dat je dan vaker naar het toilet gaat en hierdoor meer dan gebruikelijk je achterste met toiletpapier afveegt. Hierdoor raakt je anus geirriteerd. Beter is om je anus met water te reinigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diarree is eigenlijk niet goed verteerd voedsel. In voedsel zitten allerlei stoffen en vocht dat door de darmwand wordt opgenomen. Bij diarree verlaat een groot gedeelte van het voedsel onverwerkt het lichaam. De zuren in de ontlasting kunnen daarom voor een branderig gevoel zorgen.

Het kan ook zijn dat je aambeien hebt (inwendig of uitwendig) en dan kan diarree extra branden.

Doe een beetje vaseline rondom je poepertje en het zal minder zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diaree is net als braken een noodoplossing van het lichaam. Je hebt iets binnen gekregen (of door zieke denkt het lichaam dat) wat het lichaam zo snel mogelijk wil lozen. Dat kan door je uitwerpselen zo dun mogelijk te maken. Het nadeel hiervan is dat er ook zuren uit de ingewanden mee kunnen komen. Deze zuren dienen voor de spijsvertering en je ingewanden zijn daar op berekend. Je anus niet, dus voelt het branderig aan. Het is het inbijten van dat zuur.

Als je flink aan de diaree bent door ziekte, drink dan regelmatig en meer dan je gewend bent. Diaree kan uitdroging veroorzaken. Ga na elke bui even onder de douche om de middenverdieping goed schoon te maken. Niet alleen tegen bacterien, maar ook tegen eventueel meegekomen zuren die de huid van de anus steeds verder beschadigen wardoor het pijnlijker wordt. Nadien de anus invetten met een goede uierzalf. Ook de binnenkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat er meer bacterieén in diarree zitten dan in gewone poep,dus die geven meer chemische reacties en dan brandt het daardoor meer

Toegevoegd na 9 minuten:
ik bedoel: als je meer verbranding door die reacties van actieve bacteriën hebt,dan wordt je poep toch warmer + vloeibaardder? dat meen ik hoor! want chemische reactie= verbranding leren we op school en dan word je poep toch zachter?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het heeft daar totaal niet mee te maken. Enerzijds is de ontlasting zuriger dan normaal. Anderzijds moet je vaker vegen. Het zuur tast je weefsel aan en het vegen verergert de boel alleen maar. Maar warm worden door chemische reacties van bacteriën is niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok,maar zurigere ontlasting komt toch ook door chemische reacties die heftiger zijn bij diarree dan bij gewone ontlasting?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan, maar wat jij in eerste instantie stelde, klopt niet. Dat is het enige wat ik wou zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok,thx
groetjes
Schrale gat en wat zurige ontlasting. Geen mooie combi...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diaree ontstaat als de passage van de voedselbrij door het spijsverteringskanaal wordt versneld (diverse oorzaken) en de opname van stoffen hieruit wordt verminderd. Diaree kan ook een teken zijn van verstopping, wanneer harde ontlasting de dikke darm prikkelt om vloeibare ontlasting langs de verstopping te persen.
Diaree bevat veel vocht. Je anus kan geirriteerd of ontstoken raken door diaree. Er kunnen hierdoor kleine kloofjes (lees: wondjes) aan je anus ontstaan. Iedere keer als er dunne natte ontlasting (diaree) langs je anus loopt geeft dat een bijtend effect (door de darmsappen). Dat is wat jij ervaart als een branderig gevoel.
Belangrijk is een goede hygiene. Als mogelijk je billen goed afspoelen en droogdeppen. Dan een beschermlaagje op je anus aanbrengen zoals natusan, uierzalf, zinkzalf. Het gaat erom dat je een mooi afsluitend vetlaagje over de kloofjes aanbrengt. Bij een volgende toiletgang ligt je anus nog mooi in het vet en wordt je anus niet direct weer aangetast. Wel hierna weer het hele reinigingsritueel + zalf toepassen.
13 jaar geleden
Naast bovenstaande informatie kan ook de snelheid waarmee het eruit komt, iritatie geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je anus raakt geirriteerd ervan. Maak schoon met lotiondoekje van bijv zwitzal en doe er calendula smulsie op dat herstelt de rode huid of kleine wondjes snel en verzacht heel snel, zodat je niet eerst nog vijf minuten met samengeknepen billen door het huis loopt te rennen :D

Toegevoegd na 50 seconden:
Calendula Emulsie * Vsm, te koop bij drogist, natuurlijk middeltje gemaakt van goudsbloemen