Wat is de beste houding om te slapen ? Op je zij, op je rug, ingetrokken benen of juist niet ?

Ik word vaak wakkeer met last van mijn rug, ik denk dat het aan mijn houding ligt.
Ik slaap eigenlijk niet op mijn kussen en met ingetrokken benen is dit erg ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je op je rug in bed ligt, heb je dan ook de neiging je benen op te trekken? Dat is vaak een teken dat je matras aan vervanging toe is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat niet, dat zou wel erg ongemakkelijk zijn. Want dan heb je je benen in de lucht als ik het goed begrijp. Dat kan toch niet :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, niet zó ver opgetrokken! Ik bedoel knieën een stukje gebogen en voeten op de matras.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha ik dacht al, maar nee dat heb ik niet. :)

Het beste antwoord

In principe zoekt je lichaam vanzelf de meest ontspannen houding. Je varieert die een keer of wat per nacht, de een wat meer dan de ander.
Ik zou de rugpijn dan ook niet in je houding zoeken (of er moet iets zijn waardoor je erg verkrampt slaapt) maar in de kwaliteit van je matras. Hoe oud is die? Keer je 'm regelmatig? Misschien kun je een poosje een andere matras of een ander bed proberen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

eigenlijk denk ik dat je toe bent aan een nieuw, goed matras.
het zou niet uit horen maken in welke houding je slaapt, als je een goed ondersteunend matras hebt.
Rieneke1
13 jaar geleden
een goed matras is zorg nr 1
daarnaast als je veel last van je rug hebt, zou je eens een klein kussentje tussen je benen moeten nemen als je gaat slapen, dus zeg maar tussen je knieen.. dat voorkomt dat je benen te laag gaan liggen en je rug draait..
ik slaap al jaren zo..ook vanwege mijn rug...
probeer t maar eens..
toch is het beter om op een kussen te liggen, ook dan ligt je wervel meer recht..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nooit geweten dat een matras zoveel uitmaakt.
Ik kon nooit slapen op mijn rug. Heb een vrij holle rug en daar kreeg ik dan last van. Sliep meestal op mijn buik en dan kreeg ik weer last van mijn nek.

Heb inmiddels een enorm goed matras waar ik eindelijk goed op slaap. Deze ondersteund mijn rug goed (had dus eigenlijk een te hard matras) en ik lig heerlijk als ik op mijn rug slaap.

Het is goed om 's nachts in verschillende houdingen te slapen. Het is niet goed om te vaak te wisselen, want dan slaap je te onrustig, maar het is ook niet goed om de hele nacht in 1 houding te liggen. Wordt je ook weer stijf van.
Je gaat automatisch liggen in de houding die het fijnste is op je matras. Probeer eens een ander matras uit. Je zal merken dat het een wereld van verschil is.

Je kan tegenwoordig zelfs proefslapen in speciale winkels/hotels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in principe maakt het niet uit in wat voor houding je slaapt de meeste mensen slapen in d foetus houding dus met ingetrokken benen ik denk dat het eerder aan je bed of je matras ligt probeer eens een ander matras en als dat niet werkt moet je misschien je rug een keer laten kraken want het kan ook aan je rug zelf liggen i.p.v. Aan je slaaphouding of je bedof matras
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet op een kussen slaapt, ligt je hoofd/nek in een kromme houding, dat heeft gevolgen voor je rugwervel en kan de klachten veroorzaken.
Wat ook zou kunnen is dat je een ander matras nodig hebt die je lijf beter ondersteunt. Laat je eens adviseren door een chiropractor of je huisarts. Een beddenspecialist kan ook wel maar die verdenk ik eerder van een zo duur mogelijk matras en aanverwanten aansmeren dan van zorgen om jouw behoeften.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op je rechterzij, je rechterarm achter je rug, je linkerhand/arm onder je kussen. Je linkerbeen optrekken en een kussen op de matras leggen om die knie te ondersteunen zodat je linkerbeen horizontaal ligt. Je rechterbeen strekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens jouw slaap bepaalt het lichaam zelf wat goed is. Het lichaam past in jouw slaap en dus onbewust wisselligging toe. Je houding verandert regelmatig. Rugklachten kan ook liggen aan een slecht matras of versleten doorzakkende onderlaag. Elke keer dat je je op je rug draait, wordt jouw spiermassa rond jouw wervelkolom geprikkeld en daar protesteert je lichaam tegen.