Hoe weet ik het verschil tussen een kater en een lichte hersenschudding?

Ik heb gisteren mijn hoofd heel hard gestoten en heb daar nu een kapje zitten, heel oppervlakkig wondje.
Heb gisteren ook alcohol gedronken en heb dus vandaag een dikke vette kater...
Vandaag heb ik alle symptomen van een (lichte) hersenschudding, maar spijtig genoeg komen die zo goed als allemaal volledig overeen met de symptomen van een kater.
Hoe weet ik het verschil?

Toegevoegd na 9 minuten:
ik ga trouwens morgen naar de dokter om meer te weten en zeker te zijn, natuurlijk :)
maar als het een hersenschudding is, is het geen heel erge volgens mij... ben wel niet bewusteloos geraakt, maar heb al 2 hersenschuddingen gehad zonder bewusteloos te geraken...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Als de hoofdpijn niet vermindert of erger wordt nadat je even gerust hebt of je hebt na 2 weken nog duizeligheid ofzo moet je sowieso de huisarts bellen, sterker nog, bij twijfel moet je altijd de huisarts bellen.
Een hersenschudding daar kan een huisarts toch niet veel aan doen als rust voorschrijven. Afhankelijk van de klachten zal geadviseerd worden je hersenen de tijd te geven om te herstellen en langzaamaan je activiteiten weer te hervatten zonder iets te forceren.
Het komt vaak voor dat de huisarts het advies geeft om elke 1-2 uur de eerste nacht en dag, te laten wekken om te zien hoe je reageert. Dit heet het 'wekadvies'.
Als je anders reageert dan normaal moet je zo snel mogelijk naar het ziekenhuis. Je loopt dan nl. risico op een hersenbloeding. Door steeds te wekken houd men een vinger aan de pols.

Toegevoegd na 8 minuten:
De symptomen zijn veelal hetzelfde bij een kater maar zijn toch vaak erger.
Oorsuizen,
Misselijkheid en braken,
Onduidelijke spraak,
Vreemde oogbewegingen,
Slapeloosheid,
Consentratie en geheugenproblemen,
Verminderd gezichtsvermogen,
Geluid en lichtgevoeligheid,
Angst en verwardheid,
Emoties niet meer onder controle houden,
Moeheid bij de kleinste inspanning.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Even naar de huisarts en zonodig een scan in het ziekenhuis laten maken. Hersenschudding moet je voorzichtig mee zijn,.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze diagnose zou ik zelf niet gaan stellen, naar de huisarts of het ziekenhuis voor onderzoek.
13 jaar geleden
Ben je na het stoten van je hoofd bewusteloos geraakt? Dan zou je een lichte hersenschudding kunnen hebben. Zo niet, dan is er waarschijnlijk niets aan de hand.

Een hersenschudding is een letsel van de hersenen, waarbij na een klap tegen het hoofd functieverlies van de hersenen optreedt. Dit functieverlies kan zich uiten in bewustzijnsverlies, verwardheid, geheugenverlies, dubbelzien, duizeligheid en wankelend lopen. Bij een heel lichte hersenschudding is er geen bewustzijnsverlies. Bij een wat zwaardere hersenschudding is er bewusteloosheid die korter dan 5 minuten duurt. Komt iemand bij dan heeft hij geheugenverlies en meestal hoofdpijn en is misselijk. De komende 24 uur moet hij door iemand in de gaten worden gehouden. Krijgt hij namelijk opnieuw een verlaagd bewustzijn of zelfs een bewusteloosheid, dan kan er een bloeding in het hoofd zijn. Hij moet dan onmiddelijk door een arts onderzocht worden. Bij een ernstige hersenschudding - bewusteloosheid langer dan 5 minuten - moet hij altijd en onmiddelijk door een arts onderzocht worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk in je portemonnee ben je veel geld kwijt is het een kater en zeker als de bon er nog in zit. Als je zo dronken was dat je niet eens weet of je je kop hebt gestoten helpen je vrienden je wel dit te herinneren want zij hebben erom staan te lachen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nog kunt beseffen dat het een kater is, is het vast geen hersenschudding! Minder drinken helpt meestal ook tegen het heel hard stoten van je hoofd !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hehe maar jullie lijken te denken dat een combinatie van de 2 niet mogelijk is ? :D
het valt nu toevallig samen met een kater, spijtig genoeg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je twijfelt: ga naar de dokter, niet mee rond blijven lopen!
wat vind jij "heel hard stoten"?
(nieuwsgierig)

Verder gezond, dan hoef je heus niet voor het stoten van je hoofd bij je huisarts aan te bellen. Helemaal niet als je gedronken hebt en een kater waarschijnlijk is.

Bij een lichte hersenschudding zal je het advies krijgen rustig aan te doen en terug te komen als de klachten aanhouden.
Met die kater doe je toch wel ff rustig, dus het gewoon ff aankijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel verschil tussen de gevolgen van een kater en een lichte hersenschudding zul je niet merken omdat ze elkaar nogal flatteren. Hoofdpijn, tja... Als je niet buiten westen geweest bent zal het allemaal wel meevallen en gezien je consistente verhaal denk ik dat ook wel. Suggesties in de richting van een scan vind ik ronduit overdreven. Maar ik ben wel heel erg voor een laagdrempelige huisartsenzorg, dus, als je je zorgen maakt dan moet je gewoon contact met je huisarts opnemen. Doe verder een beetje rustig met je hoofd. Je hebt er maar één en daar moet je je hele leven mee doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kater is met 24 uur weer over. Die hersenschudding niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een dag is een kater over, een hersenschudding duurt enige weken.
Bij twijfel wekadvies (om het uur wakker maken) toepassen ivm hersenoedeem...