Wat kan ik zelf doen tegen rugpijn?

Ik weet dat het komt door dat ik te gespannen ben. Ik span de spieren in mijn rug steeds aan en trek m'n schouders op. Ik doe al m'n best om de spanning te verminderen, maar aangezien ik nu eenmaal in een spannende tijd zit, kan ik het niet helemaal voorkomen.

Ik denk dat ik door de spieren in m'n rug te trainen, er minder last van zal hebben. Maar welke oefeningen helpen dan?

Het is zowel in de lage rug (na een dag veel lopen en staan) en bovenin tussen m'n schouders (na veel spanning).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Klik hieronder voor tips over het voorkomen van rugpijn, onder andere oefeningen ter versteviging van de rugspieren. De tweede link zijn tips bij lage rugpijn:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je zou het beste kunnen gaan zwemmen... dat is echt goed voor je rug... meer oefeningen hoef je niet te doen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je zelf kunt doen: Zorg voor goed dempende schoenen en de rug goed warm houden.
Warm aankleden dus.

Wat veel sporters voor hun rug doen, is na de training, een tijdje met hun volle gewicht aan een lat hangen. Mocht je veel overgewicht hebben, zou ik dat maar verder achterwege laten.

Een goede massage kan ook helpen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook gaan fitnessen en een speciaal training aanvragen in je fitnesscentrum die aangepast is voor je rug.
Oefeningen om je rug sterker te maken.
Dat zijn hoofdzakelijk buikspieroefeningen.
Ik ben lid geworden sinds ik vijf jaar geleden hernia kreeg.
In mijn club geven ze ook groepslessen,waarvan rugschool en pilates ideaal zijn om je rug te versterken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo, kijk eens op www.lage-rugpijn.nl, misschien wel een heel effectieve manier om je spieren op te trainen. In ieder geval wordt therapie door zorgverzekeraar vergoed en een scan is gratis