Ik ben gestopt met vapen,hoe groot is de kans dat ik aankom?

Ik ben sinds vandaag gestopt met vapen,ik weet dat je met roken vaak gewicht bijkomt omdat je stofwisseling trager gaat werken maar ik heb nooit gerookt alleen maar gevaped. En ben van plan om gezond te blijven eten en te sporten.

3 maanden geleden
Ritsuka
3 maanden geleden
Het stoppen met roken zorgt niet voor aankomen. Het vervangen van je rookmoment door een snackmoment zorgt voor aankomen.
henkie1234
3 maanden geleden
Tijdens het vapen denk je niet aan eten, dat komt omdat je je verveling tegen gaat door vapen. Veel mensen eten veel als ze zich vervelen. Dus als je neigingen krijgt om grote hoevelheden te eten moet je iets gaan doen zodat je er niet aan denkt + kauwgom kan ook helpen omdat je lichaam dan denkt dat je aan het eten bent.
ronron1212
3 maanden geleden
@Ritsuka stoppen met roken kan wel degelijk zorgen dat je zwaarder wordt al verander je je eet of snoep gedrag niet eigen ervaring en van veel bekende en vrienden.
LeonardN
3 maanden geleden
ronron1212 heeft een punt: https://www.menzis.nl/meer-leefkracht/stoppen-met-roken/aankomen-na-het-stoppen-met-roken
Waardoor komt u aan na stoppen met roken? Dat uw gewicht stijgt na stoppen met roken is te verklaren door: Nicotine: deze verslavende stof die in tabak zit, zorgt ervoor dat u meer calorieën verbrandt. Eén sigaret zorgt al voor een stijging van 3% in de daaropvolgende 30 minuten. Als u stopt met roken, is die extra verbranding er niet meer. Alleen al door te stoppen en precies hetzelfde te blijven eten en bewegen komt u ongeveer 1,5 kilo aan.
Meer calorieën: veel rokers compenseren het gebrek aan nicotine door extra te eten en meer te snoepen. Daarnaast komen reuk en smaak weer terug als u gestopt bent met roken. Dus alles smaakt extra lekker. Tot slot: afkickverschijnselen als een rusteloos en leeg gevoel lijken op een hongergevoel. .... Overigens gaat deze vraag over VAPEN niet over ROKEN. Ik weet niet of er ook nicotine in alle/sommige vape producten zit.
Danique2005x
3 maanden geleden
@ronron1212 ik beweeg nu wel meer en eet wat minder val tot nu toe alleen maar af dus hopelijk blijft dat zo.

Antwoorden (1)

Als de vape producten die je rookte nicotine bevatte dan is die kans bijzonder groot ook als je je eet en beweeggedrag NIET verandert.

(Ik voeg deze even bij omdat het bij mij niet vanzelfsprekend was OF vape-producten nicotine bevatten.)
https://www.rivm.nl/tabak/producten/wat-is-een-e-sigaret
Een e-sigaret (elektronische sigaret) verdampt een vloeistof die een mengsel van smaakstoffen en andere stoffen bevat. De vloeistof, of e-liquid, wordt verhit zodat er damp ontstaat die de gebruiker kan inhaleren. De vloeistof bevat geen tabak, zoals een gewone sigaret, maar VAAK wel NICOTINE.

https://www.menzis.nl/meer-leefkracht/stoppen-met-roken/aankomen-na-het-stoppen-met-roken
Waardoor komt u aan na stoppen met roken?

Dat uw gewicht stijgt na stoppen met roken is te verklaren door:

Nicotine: deze verslavende stof die in tabak zit, zorgt ervoor dat u meer calorieën verbrandt. Eén sigaret zorgt al voor een stijging van 3% in de daaropvolgende 30 minuten. Als u stopt met roken, is die extra verbranding er niet meer. Alleen al door te stoppen en precies hetzelfde te blijven eten en bewegen komt u ongeveer 1,5 kilo aan.

https://www.menzis.nl/meer-leefkracht/stoppen-met-roken/aankomen-na-het-stoppen-met-roken
Meer calorieën: veel rokers compenseren het gebrek aan nicotine door extra te eten en meer te snoepen. Daarnaast komen reuk en smaak weer terug als u gestopt bent met roken. Dus alles smaakt extra lekker. Tot slot: afkickverschijnselen als een rusteloos en leeg gevoel lijken op een hongergevoel. U kunt daardoor het gevoel hebben dat u honger heeft, terwijl dat eigenlijk niet zo is.

In de link staan ook nog tips om dat aankomen toch tegen te gaan.
3 maanden geleden
Danique2005x
3 maanden geleden
Dankuwel voor het antwoord ben nu paar dagen gestopt en nog niet aangekomen ben zelfs 0,5 kilo kwijt voor de rest probeer ik meer te bewegen en eet ik minder dus weet niet of dat helpt maar ik hoop het.