Waarom sla ik mezelf opeens uit het niets in mijn slaap na xtc?

Afgelopen weekend voor het eerst xtc gehad, allemaal heel leuk gegaan, maar het gaat nu wat minder. Uiteraard slaap ik afgelopen week slecht en heb last van angst voordat ik ga slapen en kom ik heel moeilijk in slaap. Daarnaast heb ik iets wat heel erg naar is. In de afgelopen week al drie keer gehad, dat ik; en in mijn slaap en echt net voordat ik in slaap val, ik mezelf opeens sla tegen mijn gezicht uit het niets. Hier ben ik mezelf niet bewust van en schrik hier opeens van wakker en zit rechtop in bed, heel erg beangstigend. Iemand enig idee of dit kan komen door de xtc? Het is namelijk allemaal begonnen de dagen hierna.

8 maanden geleden
2K
tinus1969
8 maanden geleden
Pillen bevatten soms idd xtc, soms iets dat er op lijkt. Er is geen kwaliteitscontrole zoals in de supermarkt.
Vortexxx
8 maanden geleden
De stuiptrekkingen doen zich voor in de ‘hypnagoge toestand’: de overgangsperiode tussen de wakkere en de slaapmodus. Hierin schakel je over van een bewuste naar een onbewuste toestand. 'Twee specifieke delen van het brein zijn verantwoordelijk voor deze overgang: het reticulair activatiesysteem (RAS) en de ventrolaterale preoptische nucleus (VLPO). Deze delen bevinden zich naast elkaar, vlak achter de ogen. Het RAS bereidt de hersenen en het lichaam voor op de nachtrust, waar de VLPO ons daarna juist in slaapmodus houdt en vanuit het onderbewustzijn belangrijke processen in het lichaam blijft aansturen,' legt van der Werf uit. De meeste wetenschappers zijn het erover eens dat hypnagoge schokken uiteindelijk ontstaan doordat jij in slaap valt, terwijl de spieren in je lichaam nog niet helemaal zover zijn. Je RAS en VLPO vechten als het ware een onderlinge strijd uit in de transitie van bewust- naar onderbewustzijn. Je arm of beenspier is uiteindelijk de dupe van de tegenstrijdige sign
Ritsuka
8 maanden geleden
Klinkt als een goede reden om geen drugs meer te gebruiken.
liveisgreat
8 maanden geleden
kreeg je vroeger wel eens slaag thuis?

Antwoorden (1)

XTC beïnvloedt de neurotransmitter serotonine, die je slaap-waakcyclus en emoties reguleert.
Wanneer deze chemische stof wordt gewijzigd als gevolg van drugsgebruik, kunnen gebruikers dagen of weken na inname van XTC slapeloosheid of slaapstoornissen, zoals stuiptrekkingen, ervaren.
Door die stuiptrekkingen zou je je zelf in het gezicht kunnen slaan.
8 maanden geleden