Komt er tijdens kauwgom kauwen plastic in je speeksel?

Maw komen deeltjes plastic in je maag bij doorslikken van speeksel (dus niet (deel van) Kauwgom zelf)?

een jaar geleden
2.3K
tinus1969
een jaar geleden
Zit er dan plastic in kauwgom? (Bron?)
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Yep, plastic. Was vanavond te zien bij editie.nl
LeonardN
een jaar geleden
https://kro-ncrv.nl/als-je-kauwgom-kauwt-waar-kauw-je-dan-eigenlijk-op Zit er plastic in kauwgom?
Op een pakje kauwgom zie je al snel als hoofdingrediënt gombasis staan. Wat er precies in gaat, wordt vaak geheimgehouden door de fabrikanten. Gom, vroeger gemaakt van natuurlijke hars, wordt nu bijna altijd van synthetisch rubber gemaakt. In plaats van hars worden er op olie gebaseerde polymeren, waaronder polyethyleen. Laat dat nou net het meest gebruikte plastic zijn. Dus ja, je zit gewoon op een stukje plastic te kauwen.
Thecis
een jaar geleden
De opmerking dat PE gewoon plastic is, is kort door de bocht, mar klinkt journalistiek leuk.
Er zijn heel veel verschillende soorten PE. Zoveel dat je met een uitspraak als dit, eigenlijk nog steeds bijna niets weet.
TurfGraver
een jaar geleden
@Thecis, wat is een polyethyleen dan?
LeonardN
een jaar geleden
@Thecis, ik zit ook al even te gissen wat je nu precies met die reactie bedoelt te duiden. Zover ik begrijp zijn alle verschillende soorten PE's plastics en is het benoemen dat kauwgum dus deels plastic is toch niet meer dan het noemen van een feit? Wat is daar dan kort door de bocht aan?
Ik weet sinds gisteren dus pas dat feit. Daarvoor had ik me niet gerealiseerd dat kauwgom uitspugen op straat dus plastic in het milieu brengen is. Niet dat ik dat ooit deed, ik slikte het altijd door.

Antwoorden (2)

Nee. Kauwgum bestaat uit onoplosbare bestanddelen (harsen, bevochtigingsmiddelen, elastomeren, emulgatoren, polyethyleen), zoetmiddelen en smaakstoffen.
De zoet- en smaakstoffen lossen op in je speeksel.
een jaar geleden
Nee, er komt geen plastic in je speeksel tijdens het kauwen van kauwgom. Kauwgom bestaat uit suiker, smaakstoffen, zoetstoffen en bindmiddelen. Deze stoffen worden tijdens het kauwen opgelost in je speeksel.
9 maanden geleden