Hoe kan het dat de 'verboden' menthol sigaretten nog steeds naar menthol smaakt?

Ik rook vaak Camel. Soms tussendoor nam ik een menthol sigaretje. Ik vond het dus erg jammer om te horen dan menthol sigaretten eruit gingen, maar vandaag tot mijn verbazing lag er nog steeds camel activate te loeren naar me. Ik vroeg het aan de cassière en ze zei dat ze 'vernieuwd' waren. Tot mijn verbazing smaakten ze nog steeds naar menthol, maar zeker in mindere mate. Mijn vraag is dus, hoe kan het dat er nog steeds sigaretten zijn met een menthol aroma, terwijl dit nu verboden is.?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
17.9K

Antwoorden (1)

De verboden menthol wordt zeer waarschijnlijk vervangen door PG ofwel Phosfatidyl-glycerol. Dit is eigenlijk een lichaamseigen stof, maar dat betekent niet, dat als het gerookt wordt ook onschuldig is. Wat de fabrikanten echter doen is een aroma toevoegen dat niet op de verboden lijst staat (TOT het ook verboden wordt).
Menthol is een organische verbinding met een sterke muntgeur. De stof komt voor als een wit poeder of heldere kristallen. De chemische naam voor deze verbinding is 5-methyl-2-(1-methylethyl)-cyclohexanol. Deze aromatisch alcohol wordt (zeker als hij verbrandt) omgezet in kankerverwekkende stoffen. Als je echter glycerol-verbindingen verbrandt gebeurt het zelfde.