kwekers, het is een vreemde situatie omdat de coffeeshop gedoogt wordt maar de kweker is illegaal.

Soms zijn ook coffeeshophouders zelf de kwekers, maar dan nog is het illegaal. De staat zou veel beter wiet kunnen legaliseren en toezicht houden op de kwekers (ivm gevaarlijke stoffen tegen ongedierte e.d.) Dan zou er meteen extra belasting binnenkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou dat is lochisch een dealer doet dat heel vaak zegt mijn moeder
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een dealer koopt niet bij de shop drol. Wie gaat er nou extra betalen voor een dealer. De shop IS een dealer.
tussen kweker en shop zitten vaak nog 2 stappen, een soot groothandel en een koerier.
het antwoord op je vraag is dus de koerier

Edit: ik zie het nu pas, soot is natuurlijk soort
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
niet alle koeriers doen dat wij (wel eens gekweekt in het verleden) deden dat zelf...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
klopt ook. maar de kleine leverancier kan geen garantie geven mbt kwaliteit en kwantiteit.
Een vader van een klasgenootje van een van m'n zoontjes (is het nog te volgen?) is koerier en hij rijdt stad en land af om te bezorgen bij de shops. (hij heeft het me allemaal haarfijn uitgelegd)
Heb vroeger ook best wat gerookt en met name de wat kleinere coffeeshops hier in de buurt (Rotterdam) betrokken destijds hun handelswaar doorgaans van thuiskwekers.

(Hasj was een ander verhaal dat kwam over het algemeen gewoon uit landen als Pakistan en bereikte via de tussenhandel de coffeeshops.)

Vermoed eerlijk gezegd niet dat er al te veel veranderd is sindsdien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Degene die de wietplantage heeft staan en oogst, brengt het naar de coffeeshop of probeert het zelf te verkopen op straat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn grotere kwekers welke de coffeeshops aanleveren. Deze kwekers zijn echter illegaal bezig. Dat is dan ook meteen het hypocriete aan ons gedoog-beleid. De coffeeshops worden gedoogd echter de aanlevering naar de coffeeshop is illegaal.

Zoals eerder aangegeven zou het inderdaad veel beter zijn om de aanlevering ook te legaliseren. Zo hebben er weer een aantal mensen een legale baan erbij. Dit heeft de volgende voordelen naar mijn mening:

- Criminaliteit daalt (aangezien het niet meer als een criminele activiteit zal worden gerekend).
- Het aantal uitkeringen daalt
- Er kan belasting worden geheven op de onderneming
- Het THC-gehalte kan worden gecontroleerd
- De prijzen zullen omlaag gaan door meer concurrentie

Nadelen zie ik zo gauw nog niet. Maar goed misschien dat iemand anders deze wel kan zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
idereen kan hun wiet aan de coffeeshop verkopen. vaak brengen kleine thuis kwekers gewoon hun wiet naar de coffeeshop en verkopen ze deze voor een niet al te hoge prijs. Uiteraard zal de shop eigenaar wel de kwaliteit van het spul willen testen.

Met grote kwekerijen gaat dit vaak anders. deze willen het liefst niks met de verkoop te maken hebben aangezien hun hele operatie in de soep valt, mochten ze gepakt worden. Deze grote organisaties zullen zelf koeriers hebben, of in een keer al hun wiet aan één (vertrouwd)iemand verkopen, deze zal het dan weer verspreiden over de coffeeshops, of via zijn eigen koeriers laten bezorgen.

Het verkoop van wiet is in Nederland uitsluitend in de coffeeshops gedoogd en straat verkoop zal dan ook hard aangepakt worden. De regeling is erg ingewikkeld aangezien het kweken van wiet planten illegaal is, en het vervoeren/op zak hebben van een hoeveelheid boven de 5 gram ook. Dus eigenlijk is al het wiet dat je in een coffeeshop koopt illegaal.

Ik hoop dat dit antwoord heeft gegeven op je vraag.

Rupa
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is inderdaad een vreemde situatie. Hoe komt er uberhaupt wiet wanneer dit niet gekweekt en/of verkocht mag worden? Dit is waarschijnlijk iets wat niet officieel gedoogd is. Het wordt toegestaan zolang je maar niet betrapt wordt tijdens vervoer of iets dergelijks. Er zijn nu zelfs online coffeeshops als https://groenthuisbezorgd.com . Die halen het dan weer uit de coffeeshop zeggen ze.