De e-sigaret schijnt ook kankerverwekkend te zijn. Klopt dat?

heb zoiets gehoord maar weet niet of het waar is..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
http://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/01/e-sigaret-15-keer-kankerverwekkender-dan-sigaret
Maar verder onderzoek is nog nodig
Rieneke1
9 jaar geleden
http://hotcoildm.nl/algemeen/media-publiceert-wederom-onzinnig-angstartikel-e-sigaret/
fremar
9 jaar geleden
Wie denkt een e-sigaret te gebruiken, omdat deze minder schadelijk voor de gezondheid is dan een gewone sigaret met tabak, zou een grote fout kunnen begaan. Bij een elektronische sigaret met een batterij van 3 volt, is er nog niks aan de hand. Maar wie een e-sigaret rookt waarin een batterij van 5 volt zit kan een stof binnenkrijgen die 5 tot 15 keer schadelijker is dan de stoffen die je binnenkrijgt door tabak te roken. Dat stelt onderzoek van de universiteit van Portland vast, dat werd gepubliceerd in het gerenommeerde The New England Journal of Medicine. Bronnen:
- http://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/01/e-sigaret-15-keer-kankerverwekkender-dan-sigaret

Het beste antwoord

Er is nog te weinig onderzoek gedaan naar de e-sigaret om daar een voldoende antwoord op te geven. Waarschijnlijk is ook de e-sigaret inderdaad kankerverwekkend; of ze meer of minder kankerverwekkend zijn dan normale sigaretten staat inmiddels zelfs al ter discussie.
Ze worden in reclames ed aangeprezen als een soort onschadelijk alternatief voor sigaretten; dit is simpelweg een leugen.

Makers van e-sigaretten zeggen dat de e-sigaretten volledig veilig zijn aangezien de makers precies weten wat ze allemaal voor stofjes in de sigaret hebben verwerkt. Daarbij zijn ze ook gebonden aan regelgeving; het is niet toegestaan om kankerverwekkende stoffen in de sigaret te verwerken. De makers van e-sigaretten zeggen dan ook dat er geen kankerverwekkende stoffen in de e-sigaret zitten; tot zover klopt het ook.

Probleem is dat je van een e-sigaret niet de sigaret zelf, maar de rook van de sigaret binnenkrijgt. De stofjes in de sigaret worden verhit en daarbij (deels) verbrand; het product dat daaruit komt wordt ingeademd. Er is nog bijna geen onderzoek gedaan naar welke stofjes er nou precies in de rook voorkomen. Daarbij komt dat de verbranding niet compleet is waardoor er elke keer verschillende stoffen vrij kunnen komen. Het is bij deze verbranding zeker wel te verwachten dat er onder anderen kankerverwekkende stoffen vrijkomen, die dan dus ingeademd worden.
De makers van de e-sigaretten houden over het algemeen hun kaken stijf op elkaar wat betreft de verbrandingsproducten.

Nu wordt er steeds meer onderzoek gedaan naar die rook; de resultaten van die onderzoeken lopen nogal uiteen. Grofweg kan je stellen dat de onderzoeken van de industrie zelf geen tot weinig schadelijke stoffen vinden; onafhankelijke onderzoeken vinden zonder uitzondering wél schadelijke en kankerverwekkende stoffen. Welke stoffen precies gevonden worden en in welke hoeveelheden loopt wel erg uiteen.

Eigenlijk kunnen we pas met zekerheid zeggen dat e-sigaretten de kans op kanker ook verhogen op het moment dat er mensen binnen een complete generatie alleen e-sigaretten gerookt hebben en we zien dat deze mensen daadwerkelijk longkanker krijgen.
Ík heb geen zin om daar op te wachten en ga er dus maar gewoon vanuit dat je er inderdaad kanker van krijgt. Mensen die met deze vraag op mijn spreekuur komen leg ik dus ook uit dat de e-sigaret zeker niet zo onschuldig is als de makers ervan ons zouden willen doen geloven. Als dan over 30 jaar blijkt dat ik ernaast zat, dan is dat maar zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mogelijk is alles wat onvolledig verbrandt, kankerverwekkend.
Zeer goed antwoord! +
Rieneke1
9 jaar geleden
E-sigaretten produceren geen rook, maar damp.
Er vindt geen verbranding plaats.
Rieneke1
9 jaar geleden
Hoeveel onderzoeken wil je hebben? :) http://www.dampforum.nu/acvoda-nl/320/overzicht-onderzoekenstudies/14895/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
duidelijk antwoord.
rook zelf gelukkig niet maar maak me zorgen om sukkels die denken dat de e-sigaret veilig is