Nieuwe waterpijp maar hoe maak ik het goed klaar?

Ik rook al 2-3 jaar af en toe waterpijp met mijn vrienden. Ik heb sindskort een nieuwe gekocht, omdat de oude helaas kapot ging. Alleen bij deze waterpijp krijg ik weinig rook en proef ik amper smaak. Ik doe er genoeg water in en er zit ook genoeg tabak in het kopje. Na paar minuten begin ik ook koolsmaak te proeven en als ik het aluminiumfolie verwijder zie ik dat alleen het kleine beetje tabak aan de bovenkant verbrand is en meer niet. Mijn vraag is wat doe ik verkeerd? Heb geprobeerd meer en minder gaatjes in de folie en meer en minder water in de kom maar niks werkt helaas.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (1)

Je moet de tabak een beetje los maken en in het kopje leggen, zodat de warmte er goed doorheen kan en zo ook de damp beter gaat smaken. Doe het cupje ook zeker niet te vol, zorg dat je het folie niet raakt met de tabak. De tabak moet verdampen, niet verbranden.

De gaatjes kun je het beste rond je kooltje maken, met 2 tot 4 kleine gaatjes in het midden van de folie. Je kooltje moet ook eerst goed aan zijn en uitgewalmd zijn. De meeste kooltjes uit Nederlandse winkels zijn die van Three kings en die hebben een speciale coating die ervoor zorgt dat ze snel klaar zijn. Even in het vuur en dan een minuutje of 5 op je pijp leggen en niet trekken.

Als je dit gedaan hebt weet ik bijna zeker dat het beter gaat smaken dan dat het nu doet.

Overigens kan het ook aan je tabak liggen, hoe natter deze is, hoe smaakvoller. Die pakjes van El Fahker zijn vaak wat droog, ik heb zelf een paar potten met tabak uit Dubai gehaald, weet het merk even niet. Goed nat en een heerlijke smaak (en ze waren spotgoedkoop met een tientje de kilo).