Zelfs het (mee-)roken van 1 sigaret brengt schade met zich mee.
Het is dan niet zo dat dit onherstelbare schade is. Er zitten gewoon giftige schadelijke stoffen in een sigaret. En als je dat eens doet, is dat echt niet erg. En heeft dit geen consequenties. Waarschijnlijk ga je heel erg hoesten. Daar blijft het ook bij.
Pas wanneer je een vaste verslaafde roker bent, is de schade merk- en meetbaar.

Heel goed dat je het niet zelf gedaan hebt, niet aan beginnen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Niet iedereen die af en toe een sigaret opsteekt is verslaafd aan nicotine maar de kans dat je verslaafd raakt na het roken van een sigaret is zeker aanwezig. Veel mensen ervaren ook een misselijk gevoel na het roken van een eerste sigaret, die is een natuurlijke reactie van je lichaam die zegt ' Stop hiermee, dit vergif wil ik niet ! '
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had hetzelfde! Jammer genoeg rook ik nu inmiddels wel bijna een pakje per dag ;)
Nou een heel klein ietsiepietsie beetje, maar op je hele leven genomen, maakt het niets uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar wel een kleine mate. Eigenlijk is het heel simpel hoe meer je rookt hoe schadelijker het is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand die een sigaret opsteekt en kinderen zien dat ,die kan al schade toebrengen aan die kinderen,door alleen al het slechte voorbeeld dat hij daardoor geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker maar je moet je afvragen of je blijvende schade oploopt. Je lichaam overkomt dagelijks schade door legio oorzaken. In je voeding of in de atmosfeer kunnen stoffen zitten die je lichaam misschien wel meer schade toebrengen dan dat ene sigaretje. De dosis is van meer belang. Een keer een stukje vlees met een zwart randje kan geen kwaad maar iedere dag verschroeid vlees verhoogt je kans op kanker. Door eens in de paar jaar je huis te schilderen breng je je gezondheid ook niet in gevaar maar schilders doen er goed aan om heel zorgvuldig te ventileren bij hun werk.

Natuurlijk zijn er altijd prettige uitzonderingen van mensen die met twee pakjes sigaretten per dag een hoge leeftijd halen maar die behoren tot zeldzame uitzonderingen en hebben zich hoogstwaarschijnlijk op de been kunnen houden met de enorme krantenwijk die nodig was om hun liefhebberij te bekostigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eenmalig 1 sigaret heeft bijna iedereen wel eens geprobeerd en is vies geeft hoesten ed. Maar vaak blijft het niet bij een zeker in de leeftijd van 12 tot 18 jaar kan er veel groepsdruk zijn. Je ziet ook een toename van rokers bij kinderen van VWO naar HAVO naar VMBO. Dagelijks roken geeft directe schade (hoe langer en hoemeer sigaretten hoe groter de schade, die op lange termijn altijd onherstelbaar is: longkanker en hart- en vaatzieketen als belangrijkste). Indirect is ook meeroken schadelijk (bv ook voor kinderen en een ongeboren baby).Na stoppen is er nog 6 weken effect meetbaar! Roken is extreem verslavend: niet doen dus!