is een waterpijp net zo verslaafend als sigaretten?

Een sigaret wordt vaak een paar keer per dag gerookt maar een waterpijp veel minder...

Toegevoegd na 32 minuten:
En dan bedoel ik een waterpijp met fruit tabak

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Ja, het is een fabeltje dat het water de tabak zuivert.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterpijp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las laatst dat je in totaal veel meer schadelijke stoffen binnenkrijgt.
Ik denk van niet. Een waterpijp neem je niet ergens mee naar toe. Thuis is het ook niet snel voorhanden, want het is toch wel wat werk om dat ding 'aan' te zetten.
Aangezien er wel nicotine vrij komt (dat verslavend is), kun je er verslaafd aan raken. Maar omdat je dit max. eens per dag (in de regel eens per week) denk ik dat het in de praktijk niet gebeurt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens, tabak voorziet in de behoefte van nicotine. Fruittabak (dat meestal gebruikt wordt voor een waterpijp) voorziet niet direct in de behoefte van nicotine. Fruittabak wordt vaak gewoon lekker gevonden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Natuurlijk heb je nog een hele groep mensen die hun drugs roken in een waterpijp. Dit is uiteraard wel verslavend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee. Dit antwoord is niet zo eenduidig te geven omdat verslaving aan sigaretten meer is dan een verslaving aan de nicotine alleen. Van die lichamelijke verslaving kom je snel van af. Stoppen is echter toch moeilijk.

Je kunt wel een objectief antwoord geven over hoeveel nicotine je binnen krijgt, of iets zeggen over de schadelijkheid in vergelijking tot het roken van een gewone sigaret.

Je krijgt wel meer nicotine binnen via een waterpijp. Dit stond recent op nu.nl (zie bron). Wikipedia vat het zo samen:

"Een waterpijp is schadelijker en doordat je meer nicotine binnenkrijgt in feite verslavender.

Verschillende wetenschappelijke studies hebben uitgewezen dat het roken met behulp van een waterpijp tenminste even schadelijk is als het roken van sigaretten. Bij het roken met behulp van een waterpijp ademt men niet alleen kankerverwekkende stoffen en koolstofmonoxide in zoals bij het roken van sigaretten, maar ook zware metalen afkomstig van het kooltje dat gebruikt wordt als brandstof.

Waterpijp gebruikers roken in een enkele sessie langer dan sigarettenrokers, en per ademteug wordt meer rook ingeademd. Een rooksessie met een waterpijp duurt vaak langer dan 40 minuten, waarbij de gebruiker 50 to 200 keer aan de pijp zuigt en daarbij 0,15 tot 0,5 liter rook per keer inademt. Een sigaret is na maximaal 20 trekken op. Onderzoeken van de World Health Organization en de American Cancer Society hebben aangetoond aan dat een gebruiker in een waterpijpsessie van een uur 100 tot 200 keer de hoeveelheid rook en 70 keer de hoeveelheid nicotine binnenkrijgt ten opzichte van het roken van een sigaret.
"

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je een enkele keer een waterpijp gebruikt en geen sigaretten rookt, dan zal je minder snel verslaafd raken dan als je een aantal sigaretten per dag rookt. Mensen zijn niet alleen door de nicotine verslaafd aan sigaretten namelijk. Als je een week of twee stopt heeft je lichaam zeker niet meer behoefte aan de nicotine. Toch is het moeilijk om te blijven stoppen met roken en de meeste mensen beginnen toch meestal weer.

Ook aan de gewoonte, het prettig voelen, iets in je handen te hebben etc. Aan dit aspect van de verslaving kom je niet zo makkelijk af, maar heeft weinig te maken met nicotine. Dus als je maar af en toe een waterpijp gebruikt zal je aan de gewoonte wat minder snel verslaafd raken.

Al raad ik een waterpijp af vanwege de hierboven genoemde gezondheidsaspecten.