Bij sommige mensen misschien wel, maar bij mij helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is er met mij kennelijk ook van alles mis. NOT!!
Ja, je moet echter wel veel roken. Als je maar 3 sigaretten per dag rookt, heb je nog wel honger, maar als je een pakje per dag rookt krijg je een stuk minder trek aan eten. Als je een sigaretje rookt voor een maaltijd, eet je die maaltijd maar halfjes op, ook heb je de hele dag minder neiging om te gaan snaaien. Wellicht zijn er uitzonderingen, maar alle rokers die ik ken hebben minder honger. Het neemt je eetlust natuurlijk niet helemaal weg, als jij de hele dag niets eet, dan heb je 's avonds wel veel honger.

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik heb nog een bron toegevoegd. Hierin staat een duidelijk schema. Nicotine verhoogt onder andere de neurotransmitters:
- Dopamine
- Serotonine
Verhoogde afgifte van deze neurotransmitters vermindert de eetlust. En nee, dus niet helemaal, het is slechts een vermindering. Dit is wetenschappelijk onderzocht.

Toen ik stopte met roken kreeg ik veel meer eetlust.

Toegevoegd na 56 minuten:
Ook de neurotransmitter noradrenaline waar nicotine op inwerkt vermindert de eetlust. Zie schema in de bron van hartenziel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat dit geen reden zijn om te gaan roken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Ik ben het totaal niet met je eens, want ik rook ongeveer 2 pakjes (van 19 sigaretten) per dag en met mijn eetlust is helemaal niets mis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk ook van niet dat je minder zal eten, maar je smaakpupillen verminderen wel. of met andere woorden je heb minder trek in eten.
en schiet mij niet dood als dit niet waar is hé. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gooi er nogmaals een bron tegenaan.
Wellicht zijn jullie uitzonderingen op de regel. Natuurlijk eet je nog je maaltijden, maar hebben jullie nog steeds zoveel zin om te snaaien overdag als voordat je rookte? @Natha2011
38 sigaretten per dag... dat jij nog tijd hebt om te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rjs86
ik maak lange dagen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga je dit ook zeggen als je terminale longkanker hebt, vergaat van de pijn, niet meer kan eten, drinken en langzaam stikt op je 55e. Geniet er vooral van! En ja, je kan ook elke dag onder een auto komen, maar ga je er ook bewust voor liggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik geniet ervan, dank je. En nee, ik maak me geen zorgen over kanker, net zo min als over het feit dat ik morgen onder een auto kan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het tegen adrem5 eigenlijk, maar inderdaad je moet het ook zelf maar weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nee, ook al had je het dan tegen adrem5, ik heb geen behoefte om te snaaien. Maar dat heb ik nooit gehad, ook niet toen ik nog niet rookte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zit dat waarschijnlijk al in jezelf, een verminderde eetlust of iets dergelijks. Er zijn overal uitzonderingen, 14 op de 15 mensen zijn rechtshandig 1 op de 15 links. Jij bent in dit geval een uitzondering op de regel. so be it.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een ingestudeerde antwoorden. Van fijnstof wordt ik ook niet blij, maar ik ga niet met mijn mond voor de uitlaat van een auto liggen. Van verkeersdoden wordt ik ook niet blij, maar ik ga niet bewust voor een tram, bus, metro liggen. Welke zijn er nog meer? Oja opa Henk heeft 12 pakjes per dag gerookt en is 100 geworden! Maar tante Sien en oom Klaas zijn op hun 60e overleden aan de gevolgen van longkanker. Kom op mensen, open je ogen! Nu het nog kan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha Klauwkikker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien komt er nog wel een wondermiddel bij.
Hoorde net dat de eerste H.I.V. patient ook is genezen.
Binnen 20 jaar verwachten ze wel een middel daarvoor.
Dus waarom over een tijdje niet even een pilletje voor het slapen gaan tegen longkanker ?????
Dan zou ik toch een stukje geruster slapen, maar voorlopig rook ik ook zonder pilletje nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, vergat dat ook normaal eet en ook nog tijd heb om te snaaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat dit inderdaad zo zou zijn, want als ik alle tijd die ik nu aan een sigaretje besteed, zou besteden aan allemaal lekkere dingen.
Nou dan zag het er niet best uit.
Moorkoppen, chips, puddingbroodjes, stukje worst en kaas.
Dit zijn maar enkele voorbeelden, maar weet zeker dat het iedere dag naar binnen zou gaan.
Tijdje geleden heb ik een poos niet gerookt, alleen jammer, er kwam geen gram aan, dus misschien maar eens voorgoed stoppen, hoop dat er dan wat aan komt (maar wel met gezonde dingen en niet met snaaien.
Roken vermindert de eetlust en versnelt het gevoel van verzadiging. De nicotine uit de tabak werkt in op een groep neuronen in het brein zodat de eetlust wordt onderdrukt. (In dat deel van de hersenen waar voor het lichaam gesignaleerd wordt dat het moet eten of genoeg gegeten heeft.)
Nicotine beïnvloed echter ook het hormonale evenwicht, waardoor de verdeling van vetten in de buikstreek verandert. Op langere termijn kan roken je dus wel dikker maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
=beïnvloedt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als aanvulling op bovenstaande; roken verminderd ook je smaakvermogen wat weer leidt tot minder genieten en minder eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roken werkt het enzym 'monoamine oxidase' tegen, dat verantwoordelijk is voor de afbraak van neurotransmitters zoals dopamine.
Dopamine is een pretstofje dat ook wordt aangemaakt als je eet en wanneer je rent.
Wanneer je weinig dopamine in je bloed hebt, snak je naar een lekkere snack. Door roken komt er echter een overschot aan dopamine in je bloed (het wordt immers niet genoeg afgebroken), en zul je dus niet zoveel trek hebben.
Het klopt dus wel degelijk!
Daarentegen: Des te langer je rookt, des te minder het effect, aangezien je lichaam went aan de hoge concentraties dopamine.

Dopamine is ook een van de redenen waarom roken zo verslavend is: het geeft een plezierig gevoel.

Maar als je wilt afvallen kun je beter gaan hardlopen: Je verbrand calorieën én je maakt dopamine aan, en bovendien krijg je geen schadelijke stoffen binnen (in principe).

Toegevoegd na 10 minuten:
Dit verklaart misschien ook waarom Natha2011 er niets (meer) van merkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus: als je wilt stoppen met roken, moet je dan zorgen dat er op een andere manier dopamine in je lichaam komt???????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het niet zeker, omdat nog veel meer hormonen vrij komen door roken en dus ook invloed hebben.
Nicotine zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat er endorphine wordt aangemaakt, waardoor je angst en spanning verminderd wordt.
Er wordt nu nog volop onderzoek gedaan naar de effecten van dopamine en andere hormonen die vrijkomen ten gevolge van roken om een oplossing te vinden voor mensen die willen stoppen met roken. Maar ik denk dus dat het wel voor een deel zou helpen, maar als je dopamine toevoegt om het prettige gevoel te blijven behouden, zul je het wel tot in de eeuwigheid moeten doen, aangezien je lichaam op deze manier gewend blijft aan de hoge concentraties dopamine.
Het lijkt me dan een beter idee om het af te bouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goed antwoord met goede onderbouwing.
Echt wel, het is zelfs bekend dat kinderen in landen waar honger heerst van ellende aan het roken gaan, zodat ze minder last van de honger hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om daar verder op door te gaan. Als iemand in mijn omgeving rookt heb ik ook minder honger en/of trek. Daar heeft het dus ook effect op. Hail de nieuwe regeling in restaurants. Meer vanwege de lucht denk ik.

Zelf roken heeft dat effect misschien ook wel. Mijn broertje eet een stuk minder sinds hij rookt en is zelfs afgevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met roken kun je hongergevoel wel iets onderdrukken maar roken onderdrukt nog veel meer het reuk- dus smaakvermogen. Dat zorgt er nog niet voor dat je aanmerkelijk minder gaat eten. Integendeel, verstokte rokers zijn tegenwoordig gemiddeld zwaarder dan niet-rokers. Dat komt hoogstwaarschijnlijk doordat er, in tegenstelling tot vroeger, meer gerookt wordt door de lagere inkomensgroepen, die er ook in andere opzichten minder gezonde leefgewoontes op nahouden, nog steeds gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neemt inderdaad je eetlust weg.
Kijk maar naar mensen die stoppen
met roken, worden bijna allemaal
dikker,niet roken is meer eten.
Als je stopt ga je meer snaaien.
12 jaar geleden
Als je veel rookt dan gebeurt het wel. Het kan ook zijn dat je longkanker kunt krijgen en daardoor een slechte eetlust hebt. Ik doe zelf mijn spreekbeurt over longkanker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan zeker je eetlust wegnemen, ook je gezondheid overigens dat wil ik ook graag even benadrukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, bij de mensen die ik ken vermindert het wel de eetlust en wat ook heel jammer is...zij eten veel minder fruit want dat smaakt hun niet zo lekker meer, terwijl de mensen die roken juist veel meer fruit zouden moeten eten om gezond te blijven.