Ja, Ja en nog eens Ja...

Maar dan wel eerst studeren en weten wat je doet onder leiding van een expert leren en beginnen... En weten wanneer en waarvoor het te gebruiken is en niet een keer langer doen als het noodzakelijk is...

Ik heb Heroïne gebruikt en les gehad erin... Ik heb geleerd wat het met je doet en waarom dat zo is... En ik weet hoe lang je het kunt gebruiken en wanneer het gevaarlijk wordt... Ik heb er erg veel van geleerd en wil het niet missen... Ik ben er ook niet aan verslaafd geraakt omdat ik ECHT alles ervan wist en hulp kreeg van iemand die wist wat die deed...

Ik heb zo met tientallen drugs geëxperimenteerd, ook vele combinaties gemaakt, maar allemaal nadat ik er alles over wist, maar dan ook alles...

En ik weet precies welke drug op welk chakra werkt en hoe lang en hoe intens...

Ik ben er meer mens door geworden en kan veel meer begrijpen wat het is en wat het met je doet...

Ik ben dankbaar voor de levenslessen en ik heb nergens last van en ik wil soms nog wel een jointje om wat te ontspannen, maar ik ben nergens aan verslaafd geraakt en ik hoef ook niets meer te proberen...

Ik WEET dat verantwoord drugsgebruik bestaat... Ik ben er een voorbeeld van...

Een goed beginnersboek is: Uit je bol... Maar experimenteer nooit zelf... Dat is uit den boze... Dat is vragen om problemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, prima antwoord. Knap dat je zoiets persoonlijks durft te vertellen.
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje deze keer xinix.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rieneke... Ik mag nooit eens een missertje maken? Dank je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt!+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mooi antwoord Xinix..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het mij vraagt, beste antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb mijn levenslessen op een andere manier geleerd, ben erg tegen drugs omdat ik er bang van ben en dat ben ik waarschijnlijk weer omdat ik er te weinig van weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nelly3... Je bent wijs, ik kan niet anders zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nelly3: gewoon zo houden, je hoeft niet alles te proberen. Het is vaak verstandiger om bepaalde dingen niet te doen, dan ze wel te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker weten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@skusme... You know, I knew... (I knew you know...)

Andere antwoorden (7)

Ja hoor, bijvoorbeeld het gebruik van wiet tegen pijn, bijvoorbeeld voor MS-patienten.

Maar verantwoord gebruik is ook, af en toe eens iets gebruiken en zelf heel goed de grens weten. Het liefst nog samen met iemand die niet gebruikt en jou heel goed in de gaten houdt. Of alles nog goed gaat, of je je grenzen bewaart en/of je het niet te vaak gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Medicinale wiet is geen drugs. In gewone wiet zit THC, de werkende stof waar je high van word. Medicinale wiet word geweekt met zo min mogelijk THC. Daar word je niet high van en vind ik het ook niet onder drugs gebruik vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
medicinaal of niet, je kunt er nog steeds stoned van worden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, echt niet. Van medicinale wiet die bij de apotheek kan krijgen word je niet stoned
Ja hoor.
Ik drink af en toe een biertje of een wijntje zonder verslaafd te raken of me ladderzat te zuipen. Zie daar: Verantwoord drugsgebruik. (en ja, alcohol valt officieel onder drugs!)

Ook ken ik mensen die al meer dan 30 jaar in het weekend en op een feestje een jointje roken. Volkomen verantwoord. En dat terwijl ze geen tabak roken.

En wanneer je weet dat je er goed tegenkunt door het een keer te hebben uitgeprobeerd in veilig gezeldschap, kun je ook best eens in de 2 maanden een xtc-pil nemen op dat ene bijzondere feest.

Verantwoord coke snuiven of een spuit heroine in je arm zetten lijkt me echter onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe weet je de 1e keer of die XTC pil een goede uitwerking op je heeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je er niet kotsmisselijk wordt, in een negatieve spiraal komt die razendsnel naar beneden draait, huilerig wordt of volledig ontoerekeningsvatbaar uit je dakje gaat, heeft xtc waarschijnlijk op jou een redelijk normaal effect.
(Daarom is het zo belangrijk dat je de eerste keer of keren samen met iemand bent die te vertrouwen is en weet wat te doen mocht er iets misgaan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, klopt, maar dan nog zou ik het mensen niet aanraden. Ik begrijp je gedachte, maar ik ben er gewoon tegen. Ik houd het wel bij een biertje, ook al wordt dan gekenmerkt als een harddrug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, bier is officieel een softdrug. Sterke drank als bv whiskey is een harddrug.
En om terug te komen op je reactie; ik zal ook nooit iemand aanraden om drugs te gebruiken.
Maar de vraag was of het mogelijk is om verantwoord drugs te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In bier zit alcohol:
http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=qena.antwoord&vraag=121 En ik begrijp dat het niet je intentie is om iemand aan de drugs te helpen, dat lijkt me logisch. Echter het kan wel zo overkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee biertje, het is mij bekend dat er alcohol in bier zit hoor ;-)
Het gaat echter om het percentage alcohol in een consumptie. Daarin zit bij alcoholische produkten het verschil tussen softdrug of harddrug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu maak je me nieuwsgierig :-) Waar ligt dan de grens vwb percentage?
Natuurlijk niet. Elke drugs is onverantwoord.
Je kan het wel zo verantwoord mogelijk gebruiken.
Maar daar ga ik geen tips over geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals jij jezelf in de hand hebt is er niets aan de hand, tuurlijk zit er verschil in drugs. Je kan misschien eens kijken op

www.studieinfo.nl/alcoholendrugs/verantwoorddrugsgebruik.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat je er afhankelijk van wordt is het niet verantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet pas op dat moment. Wanneer je er afhankelijk van wordt was je daarvoor al niet meer verantwoord bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat klopt.
Zonder verantwoord drugsgebruik zou onverantwoordelijk drugsgebruik niet bestaan. Dan zou het zijn drugsgebruik, zonder kwalificatie: verantwoord of niet. Zoals groentegebruik bv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mja.. technisch gezien zijn alle medicijnen 'drugs' (een Amerikaanse drugstore is gewoon een drogist) maar even aangenomen dat je doelt op dingen als wiet:

Er zijn een heleboel dingen die je als drugs kan aanmerken. Nicotine, Alcohol, Cafeïne en Morfine vallen in die zin allemaal onder dezelfde noemer. Handel en gebruik van illegale morfine is ooit ook erg populair geweest (zeg maar voor de opkomst van heroïne) maar het wordt heel veel gebruikt als pijnmedicatie. Zo kan je ook praten over alcohol. Het spul is erg verslavend en in grotere hoeveelheden bijzonder schadelijk en toch gebruiken de meeste mensen het in aanzienlijke hoeveelheden.

Er zijn verschillende middelen die in ziekenhuizen worden gebruikt die ook op straat worden verkocht als hard-drugs. Het probleem zit hem er niet in DAT een middel wordt gebuikt maar in de hoe snel je ervan afhankelijk wordt, hoe gevaarlijk het is en hoe groot het verschil tussen veilige, werkzame en gevaarlijke hoeveelheid is. In de meeste gevallen geld toch echt dat je als leek echt dat onderscheid niet kan maken. Zie al met alcohol: dat wordt al duizenden jaren door mensen gedronken en nog steeds kennen zoveel mensen hun grenzen niet.

Met hard-drugs zijn er nog bijkomende problemen. Meestal door de enorme afhankelijkheid. Daarbij zijn illegale drugs heel vaak van een zeer twijfelachtige kwaliteit. Als je zo'n laboratorium wel eens hebt gezien denk ik dat de verleiding om te gaan gebruiken ineens een stuk minder wordt..

Dat gezegd: ik weet van een psychiater dat hij verschillende soft en hard drugs heeft geprobeerd om een beter beeld te kunnen krijgen van waar zijn patiënten te maken hebben. Dat verder wel met de nodige begeleiding daar je door sommige stoffen nogal vreemde dingen schijnt te kunnen gaan doen (ooit eens iemand uit een college kunnen dragen omdat hij een pilaar voor zijn vriendin aan zag en niet door had dat hij niet alleen was).

Het gaat denk ik ook heel sterk om wat sociaal geaccepteerd is. Het verschil tussen alcohol, tabak en marihuana is naar mijn idee niet zo heel groot en hoe gevaarlijk het gebruik is heeft naar mijn idee meer te maken met hoe half gaar en onverantwoordelijk je bent.
Er zijn mensen die ooit behoorlijk wat marihuana gebruikten en arts werden en ik ken mensen die geen goed woord over hadden over marihuana gebruikers maar zich vervolgend dooddronken.

Daarbij: alles is vergif, het hangt alleen af van de dosis.

In het kort: Ja ik denk dat verantwoordelijk drugsgebruik bestaat.