Waarom groeit kaakbot niet aan zoals bij een botbreuk?

Als je botverlies in je kaak hebt en je tanden daardoor los gaan zitten waarom groeit dit bot dan niet aan zoals het b.v. wel doet als je kaak breekt? Volgens zeggen heeft het met leeftijd te maken maar als je 98 bent en je breekt iets dan heelt het, welliswaar langzaam, toch ook waarom bij een kaak dan niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
9.9K

Het beste antwoord

Bot groeit tot een bepaalde leeftijd en als het zijn volledige lengte heeft bereikt stopt het met groeien. Dat geldt voor elk botje in het lichaam, dus ook voor kaakbot.

Het lichaam is wel in staat om een breuk te herstellen, denk aan het been. Ook een breuk in de kaak wordt door het lichaam hersteld. Zodra een fractuur optreedt, gaat het lichaam de gewonde plek verdedigen en treedt een ontsteking- en genezingsproces op. Er treedt een bloeding op welke een stolsel vormt. In dit stolsel gaan nu vanuit de bloedvaten en omgeving bindweefselcellen ingroeien. Deze maken stevige draden waarin weer kalk wordt afgezet door nieuwe botcellen. Zo gaat het bot geleidelijk weer vast zitten en wordt daarna weer hard.

Maar bot dat slijt (door overbelasting of ontsteking) zal niet meer aangroeien, want om te 'groeien' moet de kern van het bot open liggen en dat is niet het geval bij kaakbotafbreuk, evenmin bij slijtage aan gewrichten.