Als met met een tandpasta poetst tegen gevoelige tanden,,heb je dan meer kans op tandplak.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit

Het beste antwoord

Nee, zeker niet.

Tandpasta voor gevoelige tanden is effectief bij

a) het direct kalmeren van de uiteinden van de zenuwen in de tanden of
b) het blokkeren van de dunne kanaaltjes in de dentine.

Wanneer je zenuwuiteinden binnen deze kanaaltjes worden blootgesteld aan bijvoorbeeld een koude prikkel, dan ervaar je dat als een korte, scherpe gevoeligheid. Tandpasta tegen gevoelige tanden helpt de kleine kanaaltjes in je tanden te blokkeren waardoor de zenuwen niet meer gestimuleerd kunnen worden.

Verder poetst het zoals een normale tandpasta je tanden schoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je met een tandpasta poetst tegen gevoelige tanden, heb je niet meer kans op tandplak.

Tandplak is een kleverige, kleurloze laag bacteriën die voortdurend op onze tanden en kiezen gevormd wordt. Plak is de hoofdoorzaak van gaatjes en tandvleesaandoeningen, en kan verharden tot tandsteen als de plak niet dagelijks wordt verwijderd.

Iedereen ontwikkelt tandplak. Er ontstaan nu eenmaal voortdurend nieuwe bacteriën in de mond. Deze bacteriën vermeerderen zich met behulp van ingrediënten in de voeding en ons speeksel. Wanneer de zuren in de plak na een maaltijd het tandglazuur aantasten, ontstaat tandbederf. Na herhaalde zuuraanvallen kan het tandglazuur bezwijken, waardoor een gaatje ontstaat. Wanneer tandplak niet wordt verwijderd, kan het tandvlees rond de tanden geïrriteerd raken, met als mogelijke gevolgen gingivitis (rood, opgezwollen en bloedend tandvlees), andere tandvleesaandoeningen en zelfs verlies van tanden en kiezen.

Met de juiste verzorging is de vorming van tandplak eenvoudig te voorkomen:

Grondig poetsen, minstens twee keer per dag, om de plak van alle tandoppervlakken te verwijderen.
Dagelijks flossen voor het verwijderen van de plak op plaatsen waar u met de tandenborstel niet bij kunt: tussen de tanden en onder de tandvleesrand.
Beperk etenswaren met suiker of zetmeel tot een minimum, vooral kleverige snacks.
Ga regelmatig naar de tandarts voor controle en een grondige schoonmaakbeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee iedere tandpasta verwijderd tandplak,als je ze regelmatig(minimaal 2x per dag)poetst.het helpt ook beter als je na iedere maaltijd even je tanden poetst en je gevoeligheid minder te maken met die tandpasta.