kunstgebit

mijn man heeft sinds 3 week een kunstgebit, hij heeft er nog wel last van maar wat ik niet snap is dat zijn tandarts zegt dat het gebit er s'nachts uit moet
ik ken genoeg mensen die het er in laten s'nachts
wat is het is beste om te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
1.2K

Het beste antwoord

Een kunstgebit (of een frame -> is met gegoten haakjes en een metalen 'beugel' aan de tongkant van de kaak of op het verhemelte) moet je 's nachts altijd uit doen om de kaak rust te geven. Bij mensen die dat niet doen ziet de tandarts dat ook meteen. De kaak ziet er dan gezwollen en rood uit. Je ziet als het ware dan precies de afdruk van de prothese op de kaak staan. Rood en gezwollen tandvlees in ontstoken, en ontstoken tandvlees geeft als reactie dat het bot van de kaak verdwijnt. Dus om kaak te behouden om een prothese op te laten rusten is het noodzakelijk die 's nachts uit te doen. Wel nat wegleggen.
Wij zeggen altijd tegen mensen: Als U een kunstbeen had, dan zou U hem ook 's nachts af doen om de stomp rust te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor het antwoord er staan dingen in die ik niet wist, weer iets geleerd

Andere antwoorden (6)

een kunstgebit is beter om die s'nachts uit te laten, het gehemelte krijgt op die manier meer rust,
beter is het dus om uit te laten

Toegevoegd na 14 minuten:
en de kaken en tandvlees krijgen meer rust
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet doen wat je het prettigste vind, sommige doen hem uit het is dan ook beter voor je mond en er komt weer wat lucht bij en is beter schoon te houden. Er zijn ook mensen die hem s'nachts altijd inhouden. Het is wat de persoon prettiger vindt. Ik heb er gelukkig nog geen eentje, maar denk dat ik hem zelf ook s'nachts uit zou doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoeft alleen maar in het begin om het tandvlees de kans en de rust te geven te herstellen.Later zal dat zijn eigen keuze zijn,al is het wel zo fris om het zo nu en dan een nachtje te reinigen in een badje met bijvoorbeeld Steradent om bacteriën te doden en plak te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste om te doen is wat jouw man het prettigste vindt.

Ik zou dus maar naar die tandarts luisteren.
Die zal het wel weten.

Mijn man doet een deel van zijn gebit 's nachts altijd uit.
Nu ligt hij in het ziekenhuis, en dan vraagt hij daar een bakje voor.

Oh ja: niet in een bakje met Steradent leggen.
Is niet goed voor het materiaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lijkt mij frisser om het uit te doen, en misschien slijt zowel de kaak als het gebit minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zeker het eerste half jaar het gebit uit doen s`nachts om de kaak te laten herstellen .
En het gebit onder zou ik altijd s`nachts wel uit doen om het probleem te voorkomen dat het onder het slapen in de keel schiet .