Ik ben inmiddels uitbehandeld bij de orthodontist. Maar heb nog steeds een spalk in mijn mond. De tandarts zei dat ze het er alleen uithalen

als de orthodontist het goed vind. Ik wil er heel graag vanaf hoe pak ik dit aan??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
2.8K

Antwoorden (4)

Je moet vragen of de orthodontist dat goed vindt, door te zeggen dat je een spalk heel erg vervelend vindt en het fijn zou vinden als hij er uitgehaald gaat worden.?

De meeste tandartsen zijn wel om met deze woorden en een lieve blik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spalk houdt de tanden op hun zojuist verkregen positie. Als het wordt weggehaald is de kans aanwezig dat je gebit zich in zijn originele staat hersteld.

De spalk heeft dus een belangrijke functie. Bovendien zit het draadje achter je tanden en dus niet in het zicht.
Je kunt het wel weg laten halen, en dat zullen ze ook wel doen, maar waarom wil je dat?

Je gaat toch ook niet een kolom van een gebouw weghalen, omdat het het volgens jou in de weg staat (terwijl het eigenlijk netjes zit weggewerkt achter de muur), terwijl de kans groot is dat het hele bouwwerk in elkaar stort?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is afhankelijk van je leeftijd wanneer en of die spalk eruit mag. In de meeste gevallen laten ze het zitten tot minimaal 18 jaar. Dat is nodig omdat je kaak zich nog steeds ontwikkeld en als de spalk er te vroeg uitgehaald zou worden, dan bestaat de kans dat je gebit weer gaat vervormen.

Onze dochter is 19 en heeft de spalk nog. Ze heeft er verder geen last van, dus de orthodontist zei dat het beter is om het zo lang mogelijk te laten zitten.

Als jij er heel erg last van hebt en je bent 18 dan zou hij er in principe uit kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noch de tandarts noch de orthodontist hebben enige zeggenschap over jouw lichaam en de dingen die daar, eventueel tijdelijk, aan verbonden zijn.

Jij bepaalt wat er met jouw gebit gebeurt..en niet de tandarts of de orthodontist..

Als jij last hebt van die spalk, moet je gewoon aangeven dat het ding..eruit moet..klaar.

Niet dat dat erg verstandig zou zijn..want zo'n ding is niet voor niets aangebracht..

Je kunt namelijk tot de oude situatie terugvallen. Denk er dus goed over na wat je wilt.

Groet,

Ton