Waarom zoveel controles als je een tandimplantaat hebt laten zetten?

Ik heb vandaag, 6 weken nadat de kroon erop is gezet, een controle gehad. Toen hoorde ik dat ik over 1, 3 en 5 jaar nog eens een controle heb. Nogal veel vind ik. Is dat wel nodig?

4 maanden geleden
in: Gebit
ronron1212
4 maanden geleden
Na de behandeling is de houvast van uw prothese verbeterd. Het is wel noodzakelijk dat u zowel de prothese goed reinigt als het tandvlees rondom de implantaten goed poetst. Tandimplantaten hebben tevens onderhoud nodig. Daarom is het belangrijk dat u regelmatig (minimaal 1x per jaar) voor controle terugkomt bij de tandarts/mondhygiëniste. Tijdens de controle beoordeelt de tandarts of mondhygiëniste de houvast van de prothese. Ook wordt gecontroleerd of het tandvlees rondom de implantaten nog gezond is en of de implantaten nog vast zitten in het kaakbot.
https://www.radboudumc.nl/patientenzorg/behandelingen/tandimplantaten-voor-een-klikgebit/onderhoud-en-nacontrole
Castle
4 maanden geleden
Onderhoud is wel beter voor iets dat je dagelijks meerdere keren gebruikt.
Yaja
4 maanden geleden
Ik ga sowieso regelmatig bij de tandarts en mondhygiënist op controle. Maar los daarvan willen ze bij Implantologie/parodontologie dat ik over 1, 3 en 5 jaar terug kom.
Cryofiel
4 maanden geleden
Ik heb ook een paar implantaten. Nooit speciaal terug gehoeven voor controle.

Ik ga wel twee keer per jaar naar de tandarts voor de reguliere controle. Maar die is dus niet specifiek voor de implantaten, zij kijkt gewoon algemeen naar gebit, tandvlees en kaken.
jc54
4 maanden geleden
Dit is eigenlijk een vraag die je eerder deze dag had moeten stellen tijdens of na die controle. Toen zat je bij de specialist..............
Yaja
4 maanden geleden
aan jc54: Daar bij implantologie hebben ze er baat bij omdat het geld oplevert. Ik heb liever informatie van iemand die er geen baat bij heeft.
Yaja
4 maanden geleden
aan cryofiel: Dus bij jou zijn ze er niet eens over begonnen! Goed om te weten. Maar ik ga eerst nog bij meerdere mensen info verzamelen voor ik een beslissing neem.
Cryofiel
4 maanden geleden
Niet eens over begonnen inderdaad. Wel controles tijdens het traject, vooral of de stift (het eigenlijke implantaat, waar later de kroon bovenop wordt gezet) goed vastgroeit en of het omliggende bot zich goed herstelt. Daarna gewoon de rest van de procedure doorlopen tot uiteindelijk de kroon op het werk wordt geplaatst. Daarna verder geen enkele vorm van controle meer (behalve dan de reguliere gebitscontrole bij de tandarts).
Yaja
4 maanden geleden
Ja, tijdens het traject heb ik ook controles bij implantologie gehad. Vanmiddag heb ik mijn tandarts gebeld: die zei dat hij de implantaten controleert tijdens de controles die ik bij hem heb, dus ik hoef niet ook nog eens naar implantologie voor controles!
Pieterke
3 maanden geleden
Ik heb een volledig kunstgebit (deels een klikgebit) en daarvoor ga ik 1x per jaar voor controle. De tandarts controleert dan het tandvlees en de implantaten.

Geef als eerste antwoord