Aan de hand waarvan bepaalt een tandarts wanneer vullingen vervangen moeten worden?

Is dit ook afhankelijk van de soort vulling en hoelang gaat een vulling gemiddeld mee?

6 maanden geleden
in: Gebit
Vortexxx
6 maanden geleden
Doorgaans als de vulling al een stukje is afgebroken, of is gaan lekken wordt het tijd die te vervangen, vervangen is echt een no-brainer in dit soort situaties want vroeger werd amalgaam gebruikt en dat wil je echt niet in je mond hebben.
Cryofiel
6 maanden geleden
Dat laatste valt mee hoor.

Bij het verwijderen van een amalgaamvulling krijg je veel meer schadelijke stoffen binnen dan wanneer je die gewoon laat zitten.
Vortexxx
6 maanden geleden
@cryofiel, misschien maar het voelt niet lekker als de tandarts tegen mij zou zeggen dat een vulling lekt. Ik had niet veel gaatjes, en maar twee amalgaam vullingen helemaal achterin, die heb ik 5 jaar geleden laten veranderen in composiet, en volgens mij hebben ze dat prima met z'n zuigertje weggezogen.
Cryofiel
6 maanden geleden
Als ik het goed heb begrepen, betekent een 'lekkende vulling' niet dat de vulling zelf leegloopt, maar dat er vocht, en dus ook bacteriën, langs de vulling de kies in kunnen komen. Met de vulling is dus niets aan de hand, hij sluit alleen niet 100% waterdicht aan op de kies.

Het kan wel een reden zijn om de vulling te vervangen - juist doordat er vocht vanuit de mond de kies in kan lekken, kan daar nieuw bederf ontstaan.

Dát is dus wel een goede reden om een vulling te vervangen. Waarbij het niet uitmaakt of het een amalgaamvulling of een composietvulling is: een lekkende vulling is altijd een risico.

Hoe goed ze alles ook wegzuigen tijdens het uitboren van een amalgaamvulling, er komt altijd wat in je lichaam terecht. Niks om je zorgen over te maken. Maar het is wel een goede reden om amalgaamvullingen gewoon te laten zitten zolang ze intact zijn.

Antwoorden (1)

Sinds 1 juli 2018 mag tandheelkundig amalgaam niet meer worden gebruikt voor tandheelkundige behandelingen. Voor amalgaam bestaan tegenwoordig alternatieven zoals keramiek en composiet.
Een tandarts bepaalt wanneer vullingen moeten worden vervangen op basis van verschillende factoren.
1. Visuele inspectie: de tandarts zal de vulling visueel beoordelen om te kijken naar tekenen van slijtage, verkleuring, breuken, of andere zichtbare problemen.
2. Röntgenfoto's: röntgenfoto's kunnen helpen bij het identificeren van problemen die niet direct zichtbaar zijn, zoals cariës (gaatjes) onder de vulling, lekkage rondom de vulling of andere tandheelkundige problemen.
3. Levensduur van de vulling: amalgaamvullingen hebben een behoorlijk lange levensduur. Ze kunnen 10 tot 15 jaar of zelfs langer meegaan, afhankelijk van verschillende factoren, bijvoorbeeld de grootte van de vulling, plaatsingstechniek en kracht en functie van de beet.
SimonV
6 maanden geleden