Hoe kom ik aan zoveel tandplak?

Ik heb dus heel wat tandsteen/tandplak op mijn tanden aan de rechterkant. Ik ging nog maar 2 maanden geleden naar de tandarts met dit probleem. Ze haalde alles weg en nu is het er weer. Maar het rare is dat dit enkel rechts is. Links en midden heb ik hier totaal geen last van. Ik heb nu ook meer aandacht geschonken aan de rechterkant (langer poetsen daar bv) maar dat helpt niet. Ik denk niet dat het aan mijn poetstechniek ligt aangezien het enkel rechts is. Ik kocht ook al mondspoeling in de apotheek. Maar hoe komt dit? Ik ben bang om gaatjes te krijgen zo of uit mijn mond te stinken. Het is vreselijk gênant. Gelukkig zie je het wel niet goed als omstaander.

10 maanden geleden
in: Gebit
2.6K
tinus1969
10 maanden geleden
Tandsteen of tandplak? Is heel wat anders. Tandsteen komt door (onder andere)!veel speeksel en verkleint juist de kans op gaatjes.
DBA
10 maanden geleden
Ik denk tandsteen aangezien ik het zelf niet wegkrijg. Ik heb nochtans al 3 gaatjes gehad en ik ben er maar 20... Al ben ik wel een paar jaren niet geweest in mijn beginnende tienerjaren
paulus811
10 maanden geleden
Beter kun je vragen, hoe kom ik ervan af. De tandarts of mondhygieniste is de juiste persoon om antwoord te geven. Wat goed helpt is ragen tussen tanden en kiezen. En dan niet aaien, maar echt stevig tussen de tanden en kiezen een rager heen en weer halen.
SimonV
10 maanden geleden
Te lang en hard poetsen met een harde tandenborstel aan de rechterkant zouden de kiezen ruwer kunnen maken waardoor tandplak meer kans krijgt. Slaap je op je linkerzij? Aan de drogere rechterkant zou zou door gebrek aan speeksel misschien meer tandplak kunnen ontstaan (Maar dan zou het een algemeen probleem zijn). Kan je tong (zie je vorige vraag) hier nog wat mee te maken hebben? Voor tandenpoetsen geldt: gebruikt een zachte borstel (Soft) en poets lang maar voorzichtig.
Voor het gebied tussen je elementen: een dikke rager die net tussen je tanden en kiezen past en hier juist wel hard borstelen.
SimonV
10 maanden geleden
Heeft de tandarts je al een verklaring gegeven?
DBA
10 maanden geleden
Ja, ze zei dat mijn speekselklier misschien niet goed werkt. Als ook dat het enkel op de tanden is en er niet in. Dus is dit eigenlijk enkel etisch een probleem als ik haar mag geloven.
Pieterke
10 maanden geleden
@DBA: Als je speekselklieren inderdaad niet goed werken kan het helpen om voedsel te eten waar je erg op moeten kauwen zoals bijv. bruin brood, wortels of suikervrije kauwgom. Dat stimuleert de werking van die klieren. Overigens: Speekselklieren kunnen minder goed werken door gebruik van bepaalde medicijnen.

Geef als eerste antwoord