Kaakklachten, wat te doen?

Hallo,
Ik (V19) heb altijd al wel kaakklachten gehad.
Denk aan de soort pijn aan spierpijn of iets dergelijks. Ik heb het vaak als ik iets eet (als ik kauw heb ik pijn rond de gewrichten en als ik even stop met kauwen, dan trekt het heel snel weer weg enzovoort). Of als ik ziek ben en door een verstopte neus door mijn mond moet ademen. In dit geval doen mijn kaken constant en flink pijn, terwijl ik mijn mond echt niet ver open heb op dat moment.

Sinds dat ik op mezelf woon is mij opgevallen dat de meeste mensen in mijn omgeving hier geen last van hebben.
Mijn huisarts heeft gezegd dat ik naar een kaakfysioloog moet. Maar dit gaat volledig op eigen kosten en ik heb het niet bepaald breed.
Ik ben ook bang dat alleen oefeningen niet voldoende zijn, tenminste niet wanneer ik met mijn mond moet ademen.

Weet iemand wat ik verder nog zou kunnen doen?? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
PS; mijn tanden staan aardig scheef en ik heb een vrij kleine overbeet. Maar omdat een beugel volgens de ortho (nog) niet medisch noodzakelijk is, gaat dit ook op eigen kosten. Ook moeten ze eerst nog 4 tanden gaan trekken omdat ik een kleine mond heb. En dan is er ook nog een kaakoperatie nodig en dan staat alles alsnog niet goed recht.
Dus helaas is een beugel geen optie.

2 jaar geleden
in: Gebit
1.5K
Ritsuka
2 jaar geleden
Ik had vroeger vaak kaakpijn, ging weg toen ik een beugel kreeg. Tanden bleken elkaar te verdrukken.

Antwoorden (1)

Medische vragen zijn altijd lastig op internet, eigenlijk heb je daar altijd (helaas soms dure) professionele hulp nodig. Ervaringen van anderen kunnen nog zo goed lijken, maar toch een hele andere onderliggende oorzaak hebben. Ik wens je sowieso veel sterkte!

Als je dat nog niet gedaan hebt, kun je dit ook altijd met je tandarts bespreken, die heeft er weer een hele andere kijk op dan de huisarts. Als een beugel zou helpen (dat weten we natuurlijk nog niet), en je echt veel last hebt, lijkt het me wel medisch noodzakelijk?
Je kunt nog een andere orthodontist bezoeken voor een 2nd opinion, en dan duidelijk dit probleem aangeven.

Ik kan natuurlijk jouw financiële situatie niet beoordelen, maar een goede gezondheid kan het zeker waard zijn. Daar kun je je leven lang plezier van hebben. Als het echt nodig is kun je ook vriendelijk bij je ouders/familie vragen om financiële steun. Het is ook niet gek om bij de arts/specialist aan te geven dat het krap zit, dan kunnen ze daar ook rekening mee houden en/of advies over geven.