Rechts kaakoperatie gehad. Wanneer eten na extractie gebitselement 26 (middelste kies l. boven)?

Ik heb 6 dagen geleden een folliculaire cyste (cyste als gevolg van een nooit doorgebroken verstandskies die nog geheel in de kaak verstopt zit) laten behandelen. De kaak doet nog pijn en is nog dun, maar het herstel verloopt goed. Het is echter pijnlijk om rechts te kauwen. In april wordt de verstandskies eruit geboord zodra de kaak voldoende hersteld is. Linksboven is element 26 (middelste kies) getrokken op dezelfde dag, 6 dagen geleden. Nu is mijn vraag hoe ik kan eten. De wondgenezing verloopt prima, maar het betreft wel een middelste kies en ik wil graag mijn andere kiezen schoon kunnen houden wat niet voldoende lukt met alleen tandenpoetsen. Ik voel overal steeds meer rotzooi op mijn kiezen kozen. Ik heb de eerste 6 dagen via de zijkanten van een lepeltje wat vla en brinta naar binnen gesabbeld (zonder te zuigen), daarna kreeg ik de mond zover open dat ik aardappelpuree kon gaan eten. Maar nu ik de mond weer verder open kan krijgen kan ik tandenpoetsen, maar de laatste dagen krijg ik toch niet alle aangeslagen zooi ermee weg. Ik heb nu met pijn doorgezet en de rechterkant is dankzij wat chips voorzichtig schoon geschuurd, maar links gaat dit absoluut niet, daar kan ik niet eens een een stukje zacht brood eten. Hoe kan ik daar mijn kiezen en tanden schoonschuren? Ik kan totaal niet eten daar en schrik wel van dat grote gat daar. Het is mijn eerste kies die eruit is, ik ben 47 jaar, rook niet en drink ook geen alcohol. Kan ik in de toekomst nog eten met dit gat?

2 jaar geleden
in: Gebit
1.6K
Ritsuka
2 jaar geleden
Bel je behandelend arts voor advies
Pieterke
2 jaar geleden
Bel je behandelaar om advies en vraag dan gelijk of je ontsteking remmende mondspoeling mag gebruiken zoals PERIO-AID. Ik moest dat van mijn tandarts kopen nadat mijn gehele gebit getrokken was. Ik kocht het bij de apotheek maar het is ook bij sommige drogisterijen te koop. In PERIO-AID zit geen alcohol.
Kies
2 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb sinds een week 40 tabl. amoxicilline genomen, 3 g per dag (hoogste dosering bij ernstige infectie). Maar de wondgenezing in de kies linksboven is goed gegaan, de hechtingen zijn vandaag eruit gehaald) en de folliculaire cyste (grote ontsteking) rechts in de onderkaak zal na verloop van tijd gaan slinken nu er een gaatje in het kaakbot geboord is. Nu heb ik inmiddels geprobeerd vandaag wat zachte sla te kauwen. Rechts gaat prima zoals verwacht, maar links is echt niet te doen. Het tandvlees daar is nu 7 dagen aan het helen, maar een zacht slablaadje/stukje brood ertegen zonder te kauwen voelt al heel eng en gevoelig aan, niet prettig. Het betreft de grootste kies linksboven, 26 oftewel de middelste. Het extractiegat krijgt dus altijd voedsel ertegen, hoe ik ook probeer het te omzeilen. De hele linkerkant ligt er dus uit. Gaat dit stuk tandvlees vanzelf harder worden? Ik verdraag alleen water en mijn tongpuntje ertegen en de borstel aan de zijkanten.

Antwoorden (1)

Ja, met een kies minder kan je goed eten (weet ik uit ervaring). In het begin zacht voedsel, en langzaam overgaan op normaal vast voedsel.
2 jaar geleden
Kies
2 jaar geleden
Sorry, ik weet nog niet zo goed hoe dit werkt, maar mijn reactie was voor jullie drieën bedoeld, :). De kaakchirurg heeft heel snel de hechtingdraadjes verwijderd terwijl hij daarna weer snel terugging naar een andere patiënt. Hij heeft me dus even snel tussendoor geholpen en het blijkbaar nogal druk. Hij is gericht op angstpatiënten, tandarts, kaakchirurg en aangezichtschirurgie. De assistente kon mijn vragen beantwoorden, zei hij. Autotransplantatie (ik heb 38, de verstandskies linksbeneden met juiste wortellengte in stagnerende variant in mijn kaak zitten op mijn 47e en dacht deze voor transplantatie te kunnen gebruiken, maar dat raadde ze me af vanwege het experimentele aspect. Maar ik heb het gevoel dat ik nooit kan wennen aan dit grote gat van 26 terwijl ik geen schroef/implantaat in mijn kaak wil, want dan ga ik daar weer elke dag aan denken zoals ook bij die wortelkanaalbehandeling aan 26. Na 20 jaar pijn is hij er eindelijk uit en voelt het nu natuurlijk en schoon aan. Maar
Kies
2 jaar geleden
ik heb het zo lang uitgesteld ondanks de pijn van een kapotte wortel en chronische ontsteking omdat ik een afkeer van die schroeven heb. Dus ik weet me geen raad meer met dat erg gevoelige gat en ben bang dat mijn hele linkerkant eruit blijft liggen. Als een heel zacht slablaadje of stukje zacht brood of wat puree ertegen al zo eng en gevoelig aanvoelt, hoe moet ik dan ooit ermee kunnen kauwen? Ik wilde hem ondanks de pijn nog niet kwijt, maar moest nu wel want de buurkiezen zouden eronder gaan lijden nu hij losser begon te zitten (het gevolg van 20 jaar chronisch ontstoken zijn). Ondanks de (meevallende) pijn kauwde ik regelmatig chips (kaasflips zijn wat zachter) links zodat alles schoongeschuurd bleef en de rest van mijn kiezen schoon zou blijven. Maar nu kan ik niets meer eten, dus ik maak me zorgen om de andere kiezen. De enige hoop die ik nu nog heb is dat element 27 (buurkies van verstandskies linksboven) naar voren gaat wandelen. Element 27 of 25 missen, dat zou nog wel gaan, m
Kies
2 jaar geleden
aar het is helaas 26 wat het bemoeilijkt. Maar misschien moet de wonde langer de tijd krijgen? Kies 27 voelt voor mijn wang aan alsof hij een storende geparkeerde kauwgom is sinds 26 weg is. Het is de grootste molaar die niet te omzeilen is bij het eten. Heeft iemand ervaring met het missen van de middelste (en grote) kies (ongeacht welke kant)? Kies 25 is vrij van vullingen, dus ik wil die ook niet laten omslijpen voor een brug en ik ben ook al geen type voor implantaten of een plaatje.