Gaan ontstekingen in de mond sneller weg als je niet poetst?

Ik stel deze vraag naar aanleiding van een ontstoken verstandskies. Ik ben geen kanjer in poetsen en bang voor de tandarts. Elke keer als mijn verstandskies ontstoken raakte, kwam ik niet tot het plan om te gaan poetsen. Eindstand: na twee dagen was de ontsteking weg. Nu is mijn verstandskies weer ontstoken, maar nu poets ik elke dag. Hij is nog steeds ontstoken. Hoe komt het dat als ik niet poets de ontsteking weg gaat en ik wel poets de ontsteking blijft? Heeft dit überhaupt met poetsen te maken?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Gebit
3.5K
Ritsuka
3 jaar geleden
Ga hiermee naar de tandarts, waarschijnlijk moet die kies er uit.
Wacht niet te lang, dan kun je blijvende schade aan je gebit oplopen.
Abcde
3 jaar geleden
Als je bang bent voor de tandarts kun je ook eerst de mondhygiënist bezoeken. De mondhygiënist maakt je gebit grondig schoon en deze kan je leren je gebit goed te verzorgen. Een mondhygiënist stuurt je door naar de tandarts als dat echt nodig is.
Goed poetsen flossen stoken en eventueel ragen voorkomt problemen aan je gebit.
Lees dit eens
https://www.ivorenkruis.nl/index.cfm?t=keyword.cfm&folder=24

Antwoorden (1)

Nee, ontstekingen gaan niet sneller weg. Bij niet goed tandenpoetsen of niet goed schoonmaken tussen de tanden met behulp van flosdraad, tandenstokers of ragertjes, kan tandplak zich ophopen in de ruimtes tussen tand en tandvlees. Dat kan juist voor tandvleesontstekingen of voor een ontstoken verstandskies zorgen.

De ontstoken verstandskies dien je echter zeer voorzichtig te behandelen. (Hard) poetsen helpt dan niet. Wat tips:
• Spoel met zout water. Meng zout in warm of koud drinkwater. Draai het een paar keer rond je mond en spuug het uit. Het zout helpt sommige bacteriën tijdelijk te vertragen.
• Koud kompres. Plaats een ijspak of een koud kompres op de buitenkant van je wang, over het geïnfecteerde gebied. De kou helpt de zwelling en ontsteking te verzachten.
• Kruidnagelolie. Kruidnagel bevat natuurlijke antibacteriële oliën. Gebruik een wattenstaafje om kruidnagelolie rechtstreeks op je verstandskies te deppen. Herhaal een paar keer om zwelling en pijn te verminderen.

Er zijn veel mensen bang voor de tandarts. Neem je huisarts in vertrouwen en laat je doorverwijzen naar een 'angsttandarts' of een Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde. Hier werken speciaal opgeleide tandartsen en psychologen met elkaar samen. Ze helpen de tandheelkundige behandeling uitvoerbaar te maken en de angst tot op aanvaardbaar niveau te reduceren. Voor een overzicht kan je terecht op de website van het Centraal Orgaan Bijzondere Tandheelkunde www.cobijt.nl of http://www.vbtgg.nl/.
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Nog een belangrijk argument voor een goede gebitsverzorging: een mogelijk verband tussen coronabesmetting en mondhygiëne.
Een tandarts schrijft hierover uitgebreid in een ingezonden stuk in de Volkskrant van 25 mei. Deze tandarts pleit met klem voor een onderzoek naar het verband tussen mondhygiëne en coronabesmetting. Het zou hem "niet verbazen als de uitkomst van dit onderzoek is dat preventie in het mondgebied belangrijker blijkt te zijn dan handen wassen of mondkapjes." Met andere woorden: een pleidooi voor veel vaker tandenpoetsen.