Waarom veroorzaakt chloorhexidine mondspoeling een grotere kans op tartaar vorming?

Na een kaakoperatie moest ik van de dokter chloorhexidine mondspoeling gebruiken. Na dit een keer gedaan te hebben, voel ik nu een raar ruw laagje op mijn tandvlees van onderste voortanden. Ik ben bang dat dit het begin van de tandsteen vorming is door chloorhexidine. Is dit ook zo? En hoe werkt chloorhexidine überhaupt waardoor het tartaar vorming stimuleert?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Gebit
2.3K

Antwoorden (1)

Chloorhexidine is een bactericide ofwel bacterie-dodende stof. Toepassing als mondspoelmiddel heeft als nadelen dat het tong en tanden kan doen verkleuren en de smaak verandert. Als het gebruik wordt gestopt verdwijnt de verkleuring. Bekend is ook het optreden van smaakveranderingen en uitdroging van – en zweervorming aan – het mondslijmvlies. Wat jij aangeeft als tartaarvorming (een beetje rauwe huidstructuur) is een gevolg van die uitdroging. Je voelt met je tong vooral een wat bobbelige struktuur in je mondslijmvlies. Gaat echter vanzelf weer weg als je niet meer hoeft te spoelen.
Tandsteen is iets wat niet in enkele dagen gevormd wordt. Gewoon goed blijven poetsen en spoelen zolang het nodig is.
Toegevoegd op 25 december 2019 20:40: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het zit echter niet op mijn mondslijmvies, maar aan de achterkant van het tandvlees van mijn onderste voortanden. Ik wou dat ik een foto kon sturen maar het is bijna onmogelijk om een goeie foto te maken uit die hoek.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@noodlelover42
Dat heeft te maken met het feit waar her spoelmiddel het langste blijft zitten. Het effect op de huid is hetzelfde. Voelt een beetje bobbelig of ruw aan. De plaats die jij aangeeft wordt een beetje beschermd door je tong en zo blijft daat ook het speolmiddel wat langer werken.