Heb ik eventueel recht op een vergoeding vanwege een scheve tand?

Hoihoi, sinds kort merkte ik op dat mijn buitenste snijtand enorm veel verschoven is op de binnenste snijtand. Deze stond niet 100% recht maar toch een goede 98% laten we zeggen. Nu ik naar foto’s van een jaar geleden kijk zie ik dat de tand toch zeer zichtbaar verschoven is. Mijn wijsheidstanden zijn dan ook de laatste 2jaar doorgekomen en er werd altijd aangeraden door mijn tandarts om te wachten met trekken omdat ze ‘goed’ stonden en genoeg plaats hebben. Het lijkt me toch hier aan te liggen dat de tand zo erg verschoven is. Indien dit het geval zou zijn, kan ik een eventuele vergoeding hiervoor vragen als ik blokjes/onzichtbare beugel aanvraag?
Ik kan jullie het aanwijzen op basis van een foto. De foto van vorig jaar was met een spel en een onnozele foto maar je ziet hierdoor mijn gebit wel goed (de foto’s zijn langs dezelfde kant getrokken van toen en nu)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Gebit
1.8K
crispy
4 jaar geleden
En wie zou die vergoeding dan moeten geven?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De tandarts wegens het advies dat de wijsheidstanden niet getrokken moesten worden omdat ze ‘genoeg’ plaats hadden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik krijg daarnaast geen 2 foto’s erop gezet, sorry.
crispy
4 jaar geleden
Je hebt geen enkele kans op een vergoeding. De tandarts heeft geen verplichting op het eindresultaat, hij heeft alleen een verplichting om zijn best te doen en niet meer te declareren dan hij aan handelingen verricht.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oke bedankt voor je raad!
crispy
4 jaar geleden
Wellicht kan je wel bij je zorgverzekering een vergoeding krijgen voor de behandeling. Maar dat hangt af van de polisvoorwaarden.
popeye
4 jaar geleden
En zo is de mens tegenwoordig, gratis geld willen omdat er 1 tandje scheef staat.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Excuseer mij maar je hebt geen recht om zo te spreken? Alsof jij niet graag een deel geld van een behandeling rond de 3000 of meer euro zou willen krijgen. Het was een simpele vraag omdat er niet bepaald goed advies is gegeven. Als jij nog nooit je garantie op eender wat hebt gebruikt of zou willen gebruiken dan heb je recht van spreken. Daarnaast weet je niet eens hoe scheef het staat dus zou ik je aanraden om in het vervolg zulke negativiteit/reacties gewoon te laten..
TurfGraver
4 jaar geleden
Misschien kun je bij je ouders terecht voor een vergoeding?
Inekez1
4 jaar geleden
Wat had de tandarts dan volgens jou wel moeten doen? Verstandskiezen / wijsheidstanden trekken? Dan had je kans dat er zoveel ruimte 'over' is in je kaak dat tanden en kiezen ook gaan verschuiven en er spleten ontstaan. Heb je daar alsnog die beugel voor nodig. Met teveel ruimte tussen de tanden is het belangrijk om dat met een beugel op te lossen, die ruimtes vullen zich anders snel met etensresten, krijg je moeilijker schoon en gaan op den duur voor gaatjes en problemen zorgen. Een scheve hoektand ziet er misschien iets minder fraai uit, maar kun je gewoon poetsen en hoeft niet perse recht gezet te worden. Lijkt mij dus een prima advies van jouw tandarts om het zo te doen!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Kige99, Vlaming? Wijsheidstanden/ verstandskiezen.
In Vlaanderen is er een trend dat de orthodontisten bij jongeren met een goed gebit de wijsheidstanden vaak preventief trekken als deze nog in de kiem zitten, vooraleer deze andere tanden beschadigd hebben.
Collega orthodontisten vinden dat je daarmee een aantal overbodige ingrepen doet.
Het is ook geen garantie dat na deze preventieve ingrepen een snijtand niet zal gaan verschuiven.

Antwoorden (1)

Uw tandarts heeft het niet nuttig gevonden om de wijsheidstanden eerder te trekken.Heel wat jongeren gaan tegenwoordig naar een orthodontist voor de zogenaamde ‘blokjes’ op hun tanden. De orthodontist ziet dan vaak al of een wijsheidstand in de toekomst problemen kan geven. Als de wijsheidstand al een gevormde wortel heeft die dicht bij de onderste kaakzenuw ligt, bestaat het gevaar om bij het trekken die zenuw te raken.
Het blijft voor een tandarts een dilemma omdat hij niet weet of de wijsheidstand perfect in de mond zal komen en makkelijk te reinigen zal zijn Dat is moeilijk te voorspellen. Als de tand uiteindelijk niet doorbreekt of makkelijk te reinigen is, was het niet nodig geweest hem te trekken.
Reden om een vergoeding te krijgen als een voorste tand scheef gaat staan is er niet. Zelfs als de tandarts de wijsheidstanden had getrokken, was het geen garantie geweest dat deze preventieve ingreep had voorkomen dat de buitenste snijtand is gaan verschuiven.
Alleen als de kaakchirurg of de orthodontist in een vroeg stadium aanraadt om de wijsheidstanden te laten trekken, kan men het advies beter opvolgen, maar alleen op jonge leeftijd.
Als er geen klachten zijn, is er geen wetenschappelijk bewijs dat wijsheidstanden preventief weghalen voordelen heeft, volgens Hossein Ghaeminia van het Radboud Medisch Centrum in Nijmegen.