Hoe snel kunnen mijn tanden verschuievn?

Ik heb laatst (24 december) mijn slotjes beugel er vervroegd eruit laten halen, ik was er namelijk helemaal klaar mee en ik vond het goed staan. Direct kreeg ik zo’n spalke aan de onder en bovenkant achter mijn tanden. Vandaag heb ik een afdruk laten maken van mijn tanden voor de nachtbeugel, vanwege de feestdagen krijg ik die pas 7 januari. Nu ben ik erg bang (vanwege de 2 weken ertussen) dat mijn tanden gaan verschuiven omdat ik hem er vervroegd heb laten uithalen. Kan dit zo snel gaan? En ook met een spalkje achter mijn tanden?
Ik heb mijn beugel trouwens bijna 2 jaar gehad. Ongeveer 21 maanden denk ik

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Gebit
8.9K
Erna55
5 jaar geleden
Je hebt toch met de ortho besproken wat de gevolgen kunnen zijn van vervroegd stoppen met de slotjesbeugel ?
Wat heeft de ortho daarover gezegd ?

Antwoorden (1)

Nee, zo snel gaat dat niet.
Als jij de nachtbeugel krijgt, wordt/ is (waarschijnlijk) geadviseerd om deze te dragen t/m 18 jaar. Doe dit wel consequent, anders kan de nachtbeugel na een tijdje wel een beetje strak gaan zitten. Doe je deze maanden niet meer in, dan past de beugel niet meer.
De stangetjes achter je tanden kun je in principe de rest van je leven laten zitten.
Waar je wel allert op moet zijn, is het doorkomen van de verstandskiezen, omdat deze weer schuin door kunnen komen. Dan kunnen ze weer duwen tegen het mooie rechte rijtje, waardoor het weer scheef kan gaan staan. In principe is de tandarts hier ook heel allert op. Dus al ga je niet meer naar de orthodontist op den duur, maar wel naar de tandarts, dan word je goed gevolgd.
Als laatste krijg je nooit de garantie dat alles de rest van jouw leven recht blijft staan. Kaken blijven veranderen. Stel dat ooit een element moet worden getrokken, dan krijg je weer speling, schuiven etc.