hoe lang blijft een kroon zitten en hoe lang heb je garantie op de kroon?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Gebit
9.3K

Antwoorden (1)

Een kroon kan jarenlang (meer dan 10 of 20 jaar) blijven zitten. Garantie wordt gemiddeld 3 tot 5 jaar gegeven. Dit verschilt per tandarts, is niet wettelijk vastgelegd dus vraag aan je tandarts.

Inspanningsverplichting

Tandartsen hebben een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting.
De behandeling moet zo goed mogelijk worden uitgevoerd. De tandarts moet zorgen dat de patiënt niet onnodig pijn lijdt en dat het zo precies en nauwkeurig mogelijk gedaan wordt.

---maar ze zijn niet verantwoordelijk voor het resultaat---

Dit omdat elk gebit anders is en het resultaat daardoor ook per persoon kan verschillen. Je hebt dus in principe geen garantie op een behandeling zoals vullingen, reinigen en wortelkanaalbehandelingen.

Maar sommige tandartsen doen vanuit coulance wel (gedeeltelijk) kosteloos een herstelbehandeling.

Garantie op kronen, bruggen en implantaten

Voor kronen, bruggen, implantaten en prothesen ligt het iets anders. Vaak wordt hier wel een garantie op het materiaal gegeven. Ook dit is niet wettelijk vastgelegd en kan dus per tandarts verschillen. Maar gemiddeld genomen wordt vaak één jaar garantie op prothesen gegeven en 3 tot 5 jaar op kronen, bruggen en implantaten.

Vaak staat dit al aangegeven op de website. Maar je kunt het ook aan je tandarts vragen.