Wat voor soort lijm gebruikt de tandarts om een kroon op een kies of tand te plaatsen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Gebit
16.9K

Antwoorden (1)

Tijdens het kauwen worden je tanden en kiezen blootgesteld aan enorme krachten. Geen enkele lijmsoort kan zulke krachten weerstaan. Daarom gebeurt het bevestigen van een kroon niet met lijm, maar met een speciaal ontwikkelde composietcement.

Sommige mensen proberen, wanneer een kroon loslaat, die met lijm weer vast te zetten, maar dat is onverstandig omdat de lijm je tanden en kiezen aantast én maar heel kort blijft zitten. Als noodoplossing raden tandartsen aan om het element tijdelijk met een beetje tandpasta of vaseline vast te zetten en zo snel mogelijk een afspraak te maken met de tandarts.
Pieter2011