Hoeveel fluoride is schadelijk voor je lichaam?

Ik ga zelf tandpasta maken en wil daar graag fluoride in doen omdat dit je tanden helpt tegen gaatjes. Iemand vertelde mij dat fluoride schadelijk voor je lichaam kan zijn en je er zelfs kanker en bloedziekten van zou kunnen krijgen. Is dit echt waar en bij welke hoeveelheid is dit schadelijk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Gebit
2.2K

Antwoorden (1)

GI symptomen treden op vanaf 3-5 mg elementair fluoride. De geschatte toxische dosis is vanaf 5-10 mg/kg (wat overeenkomt met 11-22 mg/kg natriumfluoride). Letale doses zijn gerapporteerd vanaf 16 mg/kg in volwassenen en 500 mg in kleine kinderen. Accidentele ingestie van natriumfluoride door kinderen vormt in het algemeen geen groot risico wanneer de hoeveelheid fluoride kleiner is dan 5 mg/kg (20 tabletjes/kg).