Is gember(water) slecht voor je gebit (pH-waarde)?

Ik vraag me af of gember slecht is voor je gebit. Stel je drinkt bijvoorbeeld water waar gember in zit, is dat dan een aanslag voor je tanden?
Ik weet dat citroenwater drinken erg slecht is in verband met het zuur en dat komkommerwater wel weer oké is omdat het vrij neutraal is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Gebit
19.2K

Het beste antwoord

Nee. Gesteld dat je pure verse gember gebruikt, en niet met suiker verwerkte.
Kijkend naar de bestanddelen van gember - gingerol, shogaol, gingerdiol, gingerdion, beta-caroteen, capsaïcine, koffiezuur, curcumine, vitamine B1, B2, B6 en C, natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, koper, zink en anti-oxidanten - zal alleen koffiezuur invloed kunnen hebben op je tanden. Maar dat kan alleen in grote hoeveelheden zorgen voor een bruinige verkleuring, net als koffie en thee dat kunnen doen, en is verder niet schadelijk. Door je tanden goed te poetsen verdwijnt de verkleuring weer.
Amadea