Waarom komt er een riool lucht uit m'n kies?

Ik heb 2 dagen last van een rioollucht die ik proef wanneer ik met mn tong in mn kies zit.

De kies is half afgebroken en zwart. Kan de rioollucht schade toebrengen aan mn gezondheid?

7 jaar geleden
in: Gebit
10.4K
Amadea
7 jaar geleden
En geen last van kiespijn? Zo, dan bof je...
Eric1993
7 jaar geleden
@Amadea Heb inderdaad geen last van omdat ik bij die kies een wortelkanaalbehandeling heb gekregen. Tijdens het eten kan ik niet op de kies kauwen en bij aanraking is het ook heel gevoelig, maar verder geen kiespijn.
Erna55
7 jaar geleden
Je hebt een rotte kies. Ga ermee naar de tandartss. Een rotte kies moet behandeld worden.
Eric1993
7 jaar geleden
@Erna55 Nou ben ik niet zo'n iemand die gelijk naar de tandarts gaat ivm financiele situatie. Wat zijn eventueel de gevolgen als ik niet ga?
Ritsuka
7 jaar geleden
Die lucht zou ik mij niet zo druk om maken, het gevaar is de kies: "Als een ontstoken kies niet wordt behandeld kan de infectie zich verspreiden naar andere delen van het lichaam die kunnen leiden tot een ernstige medische complicaties. Daarom is het belangrijk de tekenen en symptomen op te merken en onmiddellijk een arts raadplegen als de volgende tekenen en symptomen zich voordoen:
Ontstaan ​​van hoge koorts
Algemene zwelling van het gezicht
Ernstige pijn die niet reageert op de behandeling
Moeite met slikken
Ademhalingsmoeilijkheden" http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/142778-ontstoken-kies-oorzaak-symptomen-en-behandeling.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt altijd (gratis ) tandheelkundige hulp krijgen bij diverse tandheelkundige opleidingen . (Faculteit tand heel kunde ) Een goede tandarts kan je altijd helpen Om daar terecht te komen . Ja ik vind het erg dat we in Nederland tot dit niveau zijn afgezakt . Alles via een verzekering waar je soms / vaak \ net buiten de boot valt . Laat er wat aan doen Eric dit kan ernstige gevolgen hebben van alleen pijn tot hartklachten , sepsis Dat laatste niet zo snel . Maar het verband is tand vlees ontsteking grote kans op hart problemen . Ontstekingen in de mond kunnen een rampzalig verloop hebben . Een gezond 2017. Voor allemaal trouwens .

Antwoorden (1)

Mogelijk is de kies rot. Ook kan het zijn dat door het gat in je kies etensresten blijven zitten die vervolgens gaan rotten. Dat kan zeker behoorlijk gaan stinken. Nu is die lucht niet schadelijk, maar de bacteriën die de lucht veroorzaken, kunnen dat wel zijn. Je zult echt de kies moeten laten behandelen door een tandarts.

Nu lees ik in de reacties dat je in financiële nood zit en daarom niet snel naar de tandarts gaat. In dit geval zal goedkoop echter duurkoop zijn, want hoe langer je wacht en hoe groter de schade, hoe duurder het uiteindelijk wordt.

Je zou kunnen berekenen of het loont om een aanvullende (tand)verzekering af te sluiten. Ik weet niet of je morgen - 31 december - je huidige verzekering nog kunt opzeggen omdat het een zaterdag is, dus tenzij je al hebt opgezegd, zal overstappen wellicht niet meer gaan. Tot eind januari kun je wel nog je aanvullende pakket aanpassen bij de verzekering waar je bij zit. Moet je het geheel of gedeeltelijk zelf betalen, dan kun je in elk geval vragen aan je tandarts of je in termijnen mag betalen, of wellicht heb je familie of vrienden die bij willen springen. Wat je zelf betaalt, is in elk geval belasting aftrekbaar. Dat levert nú natuurlijk niets op, maar het is in elk geval nog iets.

Toegevoegd na 14 uur:
Een andere - toch wel uiterste - optie als er écht geen andere is, zou zijn je huisarts om raad te vragen. Ik heb ooit gehoord van een huisarts die bij een naar ik meen onverzekerde patiënt die bij geen enkele tandarts terecht kon vanwege de kosten, uiteindelijk zélf maar wat lokale verdoving en een tang heeft gepakt. Daar zijn huisartsen natuurlijk niet voor en ik verwacht dat - ergens terecht - lang niet elke huisarts daar toe bereid zal zijn, maar als de optie écht is om door te lopen met een rioollucht uit je mond en alle risico's op het verspreiden van een mogelijke infectie daarbij en zo'n noodsprong, dan is dat nog altijd de betere optie.

Maar vraag eerst je tandarts om advies en leg je situatie uit, misschien is die wel bereid om een keer zijn tarief aan te passen of kent die een andere tandarts die vaker dit soort 'crepeergevallen' helpt. Als je je probleem eerst maar eens voorlegt, eerst aan je tandarts en daarna eventueel aan je huisarts, (die wellicht ook nog wat kanalen kent) dan kunnen ze in elk geval met je meedenken. Als je zelf geen contact opneemt omdat je denkt dat er 'toch geen oplossing is', dan gaat die oplossing er ook zeker niet komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
+ ...Een rottende zwarte kies die wortelkanaalbehandeling kreeg maar al pijn bij aanraking doet moet eruit, je wilt toch niet met een rioollucht door het leven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het trekken van de kies is ook nog eens de goedkoopste oplossing.
Afhankelijk van de plek valt het niet eens erg op en dan kan je eventueel gaan sparen om het weer mooi te maken.
Eric1993
7 jaar geleden
Het probleem is dat de kies afgebroken is en in het tandvlees zit. De kies zomaar trekken gaat niet. Dus er moet gespeciliseerd ter werk gaan en dat kost veel geld. Dus zal de kies verder laten rotten. Het valt heus wel een keer eruit