Softpicks of tandenstoker? Tandartsen geven verschillend advies.

Ik heb een vraag met betrekking tot verzorging van (mijn) gebit.

Ik was onlangs weer naar mijn halfjaarlijkse controle, alles was goed, ik had geen eens tandsteen wat hij weg hoefde te halen. Ik uiteraard tevreden.

Deze tandarts, voor mij nieuw, gaf mij de tip om van de soft/gummy picks af te stappen en over te gaan op tandenstokers.

In het verleden inderdaad het advies gekregen om tussen mijn tanden ook schoon te maken met die platte tandenstokers. Dit heb ik gedaan maar vond die tandenstokers onprettig. Dit omdat ze nauwelijks tussen mijn tanden passen ook al had ik extra dunne en mijn tandvlees ging altijd bloeden. Waarschijnlijk omdat ik er teveel druk op zette.

Na een half jaar tijdens de controle aangegeven, mijn oude tandarts zei toen dat ik ook wel de soft picks kon gebruiken. Op die manier bleef ik tussen de tanden schoon maken en was het voor mij prettiger. Zo gezegd zo gedaan.
Ik blij omdat ik nu wél tussen alle tanden en kiezen kon komen en dat ook zonder bloeden.

Nu dus ruim een jaar later, nieuwe tandarts die mij weer op de tandenstokers wil hebben. Ik wil dit niet, bij controle was er immers niks (afgelopen 2 jaar al niet meer) en toen hij schoon ging maken met de tanden stoker was er maar 1 plekje wat begon te bloeden. In mijn ogen en die van de tandarts is dus alleen dat plekje wat ontstoken omdat het zo snel ging bloeden. De rest zag er keurig uit.

Tandartsen hier met kennis in wat ik moet doen en wat wijsheid is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
3.3K

Antwoorden (1)

Dat zal je altijd zien, @Dedee.

Reden van deze twee adviezen is dat meningen wel vaker verschillen en dat het aan jou zelf is NU om je te realiseren dat je deze vraag eigenlijk zelf al beantwoord hebt.

#De harde tandenstokers , zijn ongeschikt voor jouw gebit, Het tandvlees gaat bloeden, je komt niet goed tussen je tanden/kiezen.
#Overgegaan op de soft/gummy picks, bleken deze prima te voldoen.

Ik ben geen tandarts, maar wijsheid is om die 'tools', dat 'gereedschap', te gebruiken dat voor jou werkt. Vergeet de nieuwe tandarts (nieuwe bezems vegen het schoonst en willen altijd opnieuw het wiel uitvinden!) met zijn/haar nieuwe idee, JIJ WEET al dat dát niet voor jou werkt.

"Ik was onlangs weer naar mijn halfjaarlijkse controle, alles was goed, ik had geen eens tandsteen wat hij weg hoefde te halen. Ik uiteraard tevreden."

Antwoord

De tandarts was tevreden over de staat van je gebit. (...alles was goed,...etc.) Niet eens tandsteen.

Wijsheid is gewoon doorgaan met de flexibele soft/gummy picks, welke bij jouw gebit prima werken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Soms staan er van die grote glazen 'vazen' met kleine tubetjes tandpasta ..test exemplaren.. (nier voor de verkoop!), misschien zit hier een vergoeding aan vast en bestaat dit ook in de verkoop van tandenstokers? dat zou e.e.a. kunnen verklaren, reclame advies?