Is een hoge pH-waarde nu juist slecht of goed voor (of tegen) tandsteen?

Op wiki lees ik het volgende:

'Een hoge pH-waarde in de mond leidt tot snellere vorming van tandsteen, maar minder gaatjes, terwijl die gaatjes juist worden veroorzaakt door een lage pH-waarde. De lage pH-waarde kan weer helpen tandsteen tegen te gaan.' https://nl.wikipedia.org/wiki/Tandsteen

Hoe werken zuren en basen nu eigenlijk op tandsteen?

7 jaar geleden
in: Gebit
6.9K

Antwoorden (2)

Zuren werken voornamelijk in op kalk ; dat lossen ze op. Dat maakt dat het eten van zuren of het hebben van een lage PH-waarde , tandsteen kan "oplossen" , maar en passant neemt het wel je glazuur mee ;-)

Je kunt onmogelijk in je mond voortdurend een mooie PH van 7 (niet zuur, niet basisch) hebben, maar om die balans zo veel mogelijk te benaderen is het verstandig een base toe te voegen, en die zitten dan ook in tandpasta's. Daarmee poets / schuur je niet alleen de plak (die tandsteen kan worden) weg, maar herstel je ook de zuurgraad van je mond, zodat die weer in de buurt van of boven de 7 komt. Je loopt daarmee dan echter wel weer het risico van een wat te hoge PH-waarde.

Het nadeel van een hoge PH-waarde is , dat de mineralen die in ons speeksel zitten makkelijker neerslaan op het glazuur, en dus sneller tandsteen vormen. (Dat je dan weer "afbreekt" door de zuren in diverse voedingsmiddelen.

Uiteindelijk is te zuur schadelijker dan te basisch ; tandsteen is namelijk uitstekend te behandelen en an sich niet schadelijk. Met poetsen haal je de basis daarvan zo veel mogelijk weg ; de tandplak.

Een hoge PH-waarde is dus beter voor je gebit, maar omdat het wel tandsteen kan veroorzaken/bevorderen, moet je je gebit wel goed (laten) onderhouden. Een beetje hulp van de tandarts door jaarlijks tandsteen te laten verwijderen is helaas onontbeerlijk, als je tachtig jaar of langer met je eigen gebit wilt doen.

Spoelen met azijn om tandsteen tegen te gaan is een buitengewoon slecht idee. Domweg omdat tandsteen minder schadelijk is dan geen glazuur meer hebben. Wie geen tandsteen heeft, heeft eigenlijk een veel grotere kans op gaatjes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Aanvulling: De pH van je mond moet rond de 7 zijn om koolhydraten optimaal te verteren (pH optimum amylase).
Een hoge pH-waarde is een lage zuurgraad (hoe lager de pH, hoe hoger de zuurgraad), en is tandsteen bevorderend. Tandsteen is basisch. Een lage pH-waarde (zuur) werkt base-verlagend c.q. tandsteen-werend.