Is mijn mondhygiëniste niet verplicht een behandeling af te maken?

Vanmorgen had ik een afspraak bij mijn mondhygiëniste. Afspraak gepland voor een complete gebitsreiniging. Hiervoor werd 40 min uitgetrokken plus een factuur van €85,51.

Het reinigen van mijn gebit was schijnbaar te intensief om dit in 40 minuten te klaren.

Na veertig minuten rondde ze de behandeling af en zei: "Zo, ik moet nu stoppen anders ga ik over de begroting heen".

Op mijn vraag of mijn gebit nog niet geheel was gereinigd zei ze: "Nee, voor de rest moet u een nieuwe afspraak maken.

Met een nieuwe factuur van wéér €85,51 natuurlijk.

Met verbazing heb ik toch maar een nieuwe afspraak gemaakt en werd ik verzocht de factuur van €85,51 direct te voldoen.

Kan dit zomaar?

7 jaar geleden
in: Gebit
3.7K

Het beste antwoord

Als jij te lang wacht met een - in principe jaarlijks noodzakelijke - gebitsreiniging, dan is het heel goed mogelijk dat dat niet in één keer gaat lukken natuurlijk. Je moet niet denken te kunnen besparen door jaarlijkse behandelingen over te slaan, of je moet geluk hebben. Dat geluk had je dus even niet ;-) Maar er zitten WEL twee kanten aan.

Het heeft te maken met die standaard tarieven-toestanden voor standaard behandelingen waar zorgverzekeraars tegenwoordig mee werken. Zijn ze sneller of goedkoper uit, dan is dat in het voordeel van de arts, duurt het langer, dan is het in jouw nadeel. En dat is niet alleen bij de tandarts, vrees ik....

Achteraf was het wellicht handig hiervoor een inschatting te laten maken, want dat moet een beetje tandarts wel kunnen, en dan had je tevoren afspraken kunnen maken waaraan hij/zij zich had moeten houden. Ik vind dit persoonlijk ook een beetje achterbakse werkwijze (want JIJ hebt het NIET kunnen inschatten), en ik zou het zeker wat hoger laten opspelen. Voor het medisch tuchtcollege lijkt het me niet ernstig genoeg, maar ik zou zeker eens navraag doen bij de zorgverzekeraar.

Toegevoegd na 7 minuten:
Nog even nagezocht / uitgerekend :

Voor gebitsreiniging (tegenwoordig allemaal M03) staat geen vaste tijd, maar een tarief per 5 minuten ; volgens de tarievenlijst dit jaar 11,85 . 40 minuten is 8x5 minuten = 8x bijna 95 euro, dus al ruim over die 85 euro heen. In het beste geval heeft je tandarts een inschattingsfout gemaakt. Daar zou je ze zeker op aan kunnen spreken.

Vraag voor een nieuwe afspraak dus zeker hoe lang ze nodig denkt te hebben, en laat dat vastleggen, OOK als het uitloopt ! Je mag van een tandarts / mondhygieniste WEL verwachten dat ze kunnen inschatten hoe lang een behandeling duurt.

Neem het ook op met de tandarts zelf ; voor het zelfde geld is die meid gewoon zo traag als ...... en dat kan wel lucratief zijn, maar daar hoef JIJ natuurlijk niet het slachtoffer van te worden. Misschien zelfs een second opinion bij een andere tandarts, hoe lang een dergelijke behandeling überhaupt mag duren. Want 40 minuten is echt zelfs bij een verwaarloosd gebit echt extreem lang.

https://vergelijkmondzorg.nl/tandartstarieven/tandartstarieven-2016/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
peter270485
7 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (2)

Als er overeen gekomen is dat jouw gebit volledig gereinigd wordt voor € 85,51, dan zal de mondhygiëniste zich daar aan moeten houden. Als het niet in de geplande tijd kan, dan mag daar een vervolgafspraak voor gemaakt worden, maar die mag dan niet extra in rekening gebracht worden.
7 jaar geleden
Wat je eigenlijk had moeten doen is kijken bij de voorwaarden van de mondhygienst, doen de meest mensen niet maar zou je eigenlijk wel moeten doen.
Je kan het altijd nog doen en kijken of de vervolgbehandeling in de prijs is inbegrepen.

Wat de prijs betreft kan je op verschillende sites van praktijken zien wat een uitgebreide behandeling kost.
Op onderstaande site kan je reacties lezen over een vraag over de prijs van een behandeling van de mondhygienist.