Wat zijn de kosten wanneer je na 5 jaar weer naar de tandarts gaat?

Ik vond het altijd vreselijk om naar de tandarts te gaan & ben daarom ook al 5 jaar niet geweest. Ik heb een redelijk gebit en nergens last van, maar wil toch weer de stap nemen om jaarlijks naar de tandarts te gaan.

Nu kijk ik bij de tarieven van mijn oude tandartspraktijk en zie daar zoveel verschillende tarieven, voor vullingen, verdovingen, maken/beoordelen foto's etc. Ik heb nu 2/3 jaar al geen tandartsverzekering en wil niet tegen een hele hoge rekening aan lopen.

Dus mijn vraag is of ik gewoon langs de tandarts kan voor een controle van paar tientjes en dan wanneer de tandarts verteld wat er allemaal gedaan moet worden, ik daar over kan nadenken en bepalen wanneer ik dat wil laten behandelen? Niet dat hij tijdens de controle al allemaal extra handelingen uitvoert waardoor ik een hoge rekening kan verwachten (bijv. foto's, gebitsreiniging)?

Ik begrijp dat wanneer er bepaalde niet dingen niet goed zijn aan mijn gebit ik dat gewoon moet laten behandelen, maar dan wil van te voren graag ongeveer de kosten weten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
5.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat kun je toch gewoon met de assistente bespreken als je afspraak gaat maken. Dat kan je ook bespreken welke kosten het wel wil betalen voor je bezoek. Bijv. een röntgenfoto om te bepalen wat er aan je gebit gedaan zou moeten worden.
paulus811
7 jaar geleden
Na 5 jaren zal de tandarts wel zeker een foto willen maken, anders waagt hij/zij zich niet eens aan een kostenplaatje.

Antwoorden (3)

Je kunt gewoon van te voren de kosten opvragen. En duidelijk aangeven wat je wel en niet wilt laten doen. Herken je vraag wel, want ik heb zelf na een aantal jaar niet geweest te zijn ook weer de stoute schoenen aan moeten trekken om toch weer in de tandartsstoel te gaan liggen. Er bleek een wortelkanaalbehandeling nodig te zijn. Daar was mijn portomonnee niet blij mee, maar mijn mond wel ;)
Ik had het geluk dat mijn tandarts alle kosten van te voren kenbaar maakte en vroeg of ik ermee alkoord ging. De behandeling werd opgesplitst in vier delen. Zo kon ik per keer bepalen of ik de behandeling wilde of niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
An sich maakt het niet zo heel veel uit, want vanuit de basisvergoeding wordt er sowieso niets meer vergoed bij de tandarts. Het is dus niet meer zoals vroeger dat eerst je gebit "gesaneerd" moet worden voor je weer voor volledige vergoeding in aanmerking komt.

Met een aanvullende tandartsverzekering kun je soms een deel van de kosten vergoed krijgen, maar ook die vergoeding valt in de praktijk vies tegen. Van de premie kun je beter een paar goede behandelingen opsparen ;-)

Maar je kunt te allen tijde een vrijblijvende prijsopgave laten maken van wat er aan e gebit moet gebeuren tot het weer gezond is. Als je geluk hebt is dat alleen een reiniging, en wellicht een vulling. Als er echt kronen- en bruggenwerk moet gebeuren ben je natuurlijk verder van huis, maar uiteindelijk is je gebit dat altijd waard.

Een tandarts zal nooit tijdens een controle al overgaan tot behandeling, al is dat maar omdat daar aparte tijd voor ingeruimd moet worden. Slecht een enkele keer is er tijd om bijvoorbeeld meteen een eenvoudige vulling te plaatsen.

Ook is het geen verkeerd idee verschillende tandartsen een prijsopgaaf te laten doen als je eenmaal weet wat er gebeuren moet.

De kosten verschillen dus zeer sterk van wat er aan je gebit moet gebeuren , en feitelijk zijn de enige kosten die je echt MOET maken na lange afwezigheid bij de tandarts de kosten voor het consult.

Een indicatie van de kosten - vraag wel na want ze verschillen per tandarts - vind je in de bron.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
De controle twee keer per jaar wordt bij mijn weten nog altijd volledig vergoed. En met mijn aanvullende tandartsverzekering krijg ik van de overige kosten 75% terug. Dat loont zeker wel als je een wortelkanaalbehandeling of andere dure dingen nodig hebt. Het is niet waar dat je dit zelf zou kunnen opsparen door niet te zijn verzekerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar helaas ook niet dat het meerbedrag vergoed wordt. We zijn hier tot twee keer toe zo de tief mee ingegaan, dat we die hele tandartsversekeringen stopgezet hebben. WAT een wassen neus, En ja, trouwe tandartsgangers, maar meer dan je aan premie betaald hebt krijg je eigenlijk niet vergoed. Althans, als je al heel lang verzekerd bent en nooit iets hebt geclaimd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea ik ben het hier niet eens. Aan een tandartsverzekering zit een maximum per jaar. Afhankelijk van de soort verzekering en premie varieert dit van 250 tot ca 1000 euro per jaar.
Het is tegenwoordig normaal dat een afspraak voor contrôle ook alleen maar daarvoor gebruikt wordt. Het zijn korte afspraken, die niet voor iets anders bedoeld zijn.

Vindt de tandarts iets bijzonders, een gaatje of iets anders, dan zal er een vervolg 'behandel' afspraak gemaakt moeten worden. In overleg met de tandarts kan gekeken worden wanneer en waarvoor , waar de tandarts uiteraard zijn/haar vakkennis en mening geeft en ook een doorslaggevende stem heeft voor de behandelingen.

In de basisverzekering zit een tandartsverzekering. Dit stelt niet veel voor. Daarvoor zijn aanvullende verzekeringen nodig. Heb je die niet, kan het wel kostbaar worden, maar dit zal je van te voren te horen krijgen , na de inspectie van je gebit tijdens de contrôle afspraak.

> er is misschien , afhankelijk van je inkomen , een mogelijkheid om hulp te krijgen via de Bijzondere Bijstand. <

Er bestaan ook 'angst' tandartsen . Als je zo bang bent, is dat geen slecht idee . Zie link

Wat de kosten precies zullen zijn, weet je pas na de contrôle afspraak. Dit moet natuurlijk eerst bekeken worden.
Waar je wel aan kunt denken is een angst-tandarts, deze zijn gespecialiseerd in het werken met mensen die erg bang zijn.

https://www.zorgkaartnederland.nl/tandarts/angsttandarts