Ik zie de laatste jaren steeds meer mensen die tanden missen, komt dit door het huidige zorgstelsel?

Het begint met echt op te vallen. Ik ken inmiddels al een stuk of 10/15 mensen die tanden of kiezen missen.

Dat zag je vroeger eigenlijk niet zo veel. Ik had op de middelbare school een leraar die een tand miste en daar hadden we het allemaal over. Dat is minstens 20!!! jaar (Ik word oud) geleden.

8 jaar geleden
in: Gebit
2.9K

Antwoorden (1)

Toevallig was ik laatst bij de orthodontist. Hij vertelde dat het automatisme om een ontbrekende tand of kies als vanzelfsprekend te vervangen, iets is van vroeger. Het vervangen van een kies kan namelijk gevolgen hebben. Bij het plaatsen van een brug, moeten gezonde kiezen beschadigd worden en dan doet men tegenwoordig liever niet. Implantaten zijn nogal duur, waardoor daar ook vaak niet voor gekozen wordt.
Als het ontbrekende element direct in het zicht zit, of als er problemen kunnen ontstaan met andere elementen of het kaakgewricht, wordt er nog vaak gekozen voor vervanging, maar anders wordt er tegenwoordig vaak niets aan gedaan.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Grappig, nooit zo over nagedacht, ik dacht ook dat het een kwestie van niet verzekerd was!
bamibal
8 jaar geleden
Dat zal natuurlijk ook wel meespelen.