Helpt het als je meerdere stiekjes in doet bij je beugel?

Ik heb nu 7 maanden een beugel, en 2 dagen geleden stiekjes erbij gekregen. Ik vroeg me nu af als ik ipv 1 stiekje, 2 stiekjes tegelijk aan doe ( wat overigens wel erg pijnlijk is ) wordt het proces dan versneld?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
13.2K

Antwoorden (1)

Je krijgt van je ortho in de loop van de tijd verschillende soorten elastiekjes, strakkere, minder strakke, soms ook twee tegelijk. Soms moet je ze ook aan andere blokjes vastmaken of op een andere manier.

In zekere zin zou je kunnen zeggen dat meerdere elastiekjes in je beugel doen helpt: er komt meer spanning op je tanden te staan en ze verschuiven dus inderdaad sneller.
Maar dat betekent niet dat het goed is: je ortho heeft er voor geleerd hoe dit werkt en aan welke tanden de elastiekjes moeten gaan trekken.
Dus je kan ook het proces verpesten en juist het tegenovergestelde bereiken dan wat de ortho wil. En dat ook nog eens met meer pijn.

Dus ik zou aanraden: doe het niet. En als je het echt heel erg graag wilt: overleg het met je ortho, misschien dat die zegt dat je soms een dag(deel) met dubbele elastiekjes kan lopen omdat je sneller van je beugel af wilt zijn.