Kan een kroon een tand met een gat beschermen tegen het rotten?

Er is een gat diep onder te tandvlees. Die gat is niet goed te vullen. Kan een kroon de tand beschermen tegen het verder rotten? Dank

8 jaar geleden
in: Gebit
3K
Erna55
8 jaar geleden
Ik denk dat dit een vraag is die je het best aan je tandarts kunt voorleggen.
Deze kan in je mond kijken en de situatie beoordelen op wat hij / zij ziet.
Wouter2011
8 jaar geleden
De tandarts zegt dat ik een kroon moet nemen. Maar ik vraag me af of ik het moet doen. De gat is diep onder het tandvlees. De kroon kan zo diep niet geplaatst worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een kroon wordt over de tand of kies geplaatst, de tandarts wil op deze manier het gat sluiten en de tand beschermen. Door over de tand een kroon te plaatsen worden de bacteriën niet meer of minder gevoed door voedsel en dranken en zullen waarschijnlijk afsterven onder de kroon. Mogelijk heeft de tandarts een methode om de bacteriën die schade aanbrengen te doden voor het plaatsen van de kroon. Vraag duidelijke uitleg aan je tandarts, hoe hij/zij dit gaat doen en waarom voor deze methode gekozen wordt.
Cryofiel
8 jaar geleden
Zo'n methode zou kunnen zijn een lokaal antibioticum onder de kroon aan te brengen voordat de kroon wordt geplaatst.
Wouter2011
8 jaar geleden
Hi Crea, dank voor je advies. Ik zal het idd vragen aan de tandarts
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Na ook je reactie op Marleen haar antwoord te hebben gelezen begrijp ik niet waarom je tandarts zo'n behandeling wil doen. Lijkt me nogal op kosten jagen. Trekken en (eventueel) implant lijkt me beter. Als het niet werkt...heb je betaald voor een kroon die er dan alsnog weer af moet, trekken en alsnog implantaat. Ik zou voor een second opinie gaan bij een andere tandarts.
Wouter2011
8 jaar geleden
Het voorstel van mijn tandarts begrijp ik ook niet. Ik zal hem vragen me naar een kaakchirurg verwijzen. Misschien kan het gat gevuld worden via een sneetje in het tandvlees.

Het beste antwoord

Nee, het 'gat', de rotte kies moet eerst behandeld worden. Dat betekent dat alles wat kapot is er in elk geval uitgeboord / geslepen moet worden. En als je geluk hebt, blijft er genoeg tand over om inderdaad te kunnen overkronen, zodat de tand voor de toekomst gered kan worden.
Is het al te ver heen, dan verlies je de tand en kan er hooguit nog een implantaat of brug geplaatst worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wouter2011
8 jaar geleden
Ik vind ook dat alles wat kapot is, eerst uitgeboord moet worden. Maar dat blijkt onmogelijk! Het gat is te diep onder het tandvlees, bijna bij het bot. Zodra de tandarts het gat begint uit te boren, gaat het tandvlees enorm bloeden. Mijn tandarts heeft het al 3 keer geprobeerd. Dus hij wil een kroon plaatsen in de hoop dat de kroon het gat gaat bedekken. Ik vraag me af of het zin heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Wouter2011
Second opinion of kaakchirurg.
Second opinion kun je zelf regelen,
kaakchirurg heb je een verwijsbrief voor nodig. Laat je goed informeren.
Er zijn meer tandartsen die gebitten geruïneerd hebben. Wees alert.
Wouter2011
8 jaar geleden
Bedankt!