Hoe kan ik mijn trompet bespelen met een slotjesbeugel?

Ik heb sinds kort een beugel en speel al jaren trompet. Als ik met een beugel trompet bespeel dan doet het best wel pijn en ik krijg er moeilijk geluid uit. Ik heb al aan mijn orthodontiste gevraagd of hier een oplossing voor is zij gaf mij een soort was(wax) maar dit blijft bij mij niet op de slotjes zitten. Heeft iemand een oplossing?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
6.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waar heb je precies pijn van? Je tanden, omdat de beugel je tanden aan het verplaatsen is? Of is het de binnenkant van je lippen? Het eerste wordt na een paar weken minder. Het tweede is wat lastiger en weet ik ook niet snel een oplossing voor. Ik denk dat je er wel aan zal wennen na een tijd. Een mondbitje zal niet handig met spelen zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://trompetlesvanron.nl/trompet-spelen/trompet-spelen-met-beugel/

Antwoorden (3)

Bij trompet spelen is embouchure, lipspanning (het samenwerken van gezichts- en mondkringspieren) onontbeerlijk. Hoe beter je geoefend bent des te minder druk je hoeft uit te oefenen op de lippen. Trompet spelen met beugel zou theoretisch dus geen probleem hoeven zijn.

Speel ook eens met de positie van het instrument op de lippen ( eigen ervaring).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik speel al 6 jaar trompet en heb 2 jaar geleden een slotjesbeugel gekregen. Ik heb denk ik 'geluk' gehad, want ik kon gewoon spelen. Alleen in het begin was het een beetje gevoelig, maar daar wen je aan. Ik heb daarom advies gevraagd aan mijn leraar en andere trompettisten. Zij zeiden allemaal hetzelfde: speel niet vanuit je lippen, maar vanuit je buik. Op deze manier oefen je minder druk uit op je lippen (waar het mondstuk op drukt, dus ook je slotjes), maar op je onderbuik.

Probeer dit als volgt:
1. Ga zitten op een stoel
2. Strek je benen recht vooruit en houd ze in de lucht (zonder een steuntje of iets dergelijks)
3. Speel zoals je normaal ook doet

Als je je benen in de lucht houdt, span je je buik al meer aan, dus speel je minder met je lipspanning, maar meer met je buik! Dit heeft mij heel erg geholpen en doet het nog steeds!! ;)
Mijn beugel mag er bijna uit, ik hoop dat voor diegenen wie nog wel een beugel hebben/ krijgen iets aan deze tip hebben! Groetjessss
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik studeer aan de kunsthumaniora dus trompet is heel belangrijk voor mij. Voordat ik mijn blokjes kreeg speelde ik minimum 5 uur per dag. Toen ik mijn blokjes kreeg ben ik zo goed als van het begin moeten beginnen, deze periode was verschrikkelijk voor mij. Nu kan ik terug de hele dag spelen. Ik den dat het belangrijkste is dat je echt erop let dat je de juiste embouchure gebruikt en niet zomaar vanalles spelen. Om hieraan te werken kun je long tones, flexibility exersices, scales, en andere technische oefeningen doen. Doe deze voor een spiegel en probeer niet te overspelen, je wilt liever kwaliteit dan kwantiteit! Hopenlijk helpt dit een beetje!
Groeten,
JH