Spalkje van de beugel los, wat te doen?

Ik heb al ongeveer een jaar geen beugel meer, maar nog wel zo'n spalkje achter mijn tanden. Ik heb daar echter nu een probleem mee, namelijk dat het niet helemaal goed zit. Echt los zou ik het niet willen noemen, want dat heb ik ook wel eens gehad maar dat was veel erger, maar toch zit het niet helemaal goed. Het uiteinde van het spalkje is wat scherper aan die kant terwijl het aan de andere kant mooi glad zit. Het probleem is dat zowel mijn normale ortho als mijn tandarts dicht is, en ik ga zondag of vakantie. Ik ben bang dat als ik niks doe hij helemaal los gaat. Iemand die er verstand van heeft? Moet ik een andere tandarts/ortho bellen om die er naar te laten kijken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen idee of een vervangende tandarts er nu nog tijd voor heeft. Ga je kort of zeer lang op vakantie?
Je kan namelijk best wel even zonder spalkje. Je kan het er dus op gokken en mocht het fout gaan de spalk er (door een tandarts op vakantie) uit halen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik ben twee weken weg, en ik zit dan ook redelijk afgelegen dus weet niet of er een tandarts in de buurt is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan even naar de vervangende tandarts bellen en vragen of hij/zij dit werk ook doet, anders vragen of zij een goede orthodontist kunnen aanwijzen waar je wel snel terecht kunt.

Antwoorden (1)

Als je spalkje los raakt, is het afhankelijk van de plaats, en van hoeveel tanden het losraakt, of het verholpen moet worden of niet.
Je schrijft dat het het eind van het spalkje is. Het lijkt mij noodzaak dit (opnieuw) te plakken, omdat je anders inderdaad het risico loopt dat het verder losraakt wanneer je harde dingen bijt/eet. Daarnaast gaat je tong er waarschijnlijk door stuk.
Advies is om de dienstdoende tandarts of ortho te bellen en te overleggen. Bij ons kun je de dienstdoende tandarts bereiken via de huisartsenpost, wellicht is dit bij jullie ook zo?
Bellen en overleg met hen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
oke thanks! ik lees ook nog verhalen van mensen die zeggen dat je tanden heel snel weer kunnen verschuiven... weet jij of iemand anders toevallig ook wat daar van waar is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De eerste vijf jaar is die kans vrij groot. Maar het is niet zo dat als je tanden nu goed staan, ze morgen ineens weer schots en scheef staan. Maar houd het wel goed in de gaten!
Ikzelf had al vrij snel na het plaatsen dat het lijmbolletje op de tweede tand vanuit de hoek losliet. Hier over naar de ortho gebeld en zij vertelde mij dat ik het goed in de gaten moest houden maar dat het niet noodzakelijk gerepareerd moest worden.