Wat is een twee-vlaks-vulling eigenlijk?

Ik was bij de tandarts voor een héél klein gaatje en nu kreeg ik de rekening en daar stond op dat er een twee-vlaks-vulling was gedaan. Ik vroeg mij af of zij niet een fout hadden gemaakt.

9 jaar geleden
in: Gebit
1.5K

Het beste antwoord

Een tand, evenals een kies, heeft meerdere vlakken. Kijken we naar een kies, dan heb je het voorvlak (aan de kant van je lippen), achtervlak (naar je keel toe), binnenvlak (naar je tong) en buitenvlak (naar je wang); en natuurlijk het kauwvlak, wat bij kiezen in je onderkaak boven, en bij die in de bovenkaak onder zit.
Zit het gaatje nu in een rand tussen twee van die vlakken, dan werkt de tandarts dus aan een vulling die deels in het ene en deels in het andere vlak valt. Vandaar, een tweevlaks vulling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tham
9 jaar geleden
duidelijk en helder.