Is je tanden poetsen met kurkuma slecht voor je tanden?

Kurkuma zorgt voor wittere tanden, maar is het hiermee poetsen nou wel of niet schadelijk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
3.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
Tandpasta lijkt mij beter
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kurkuma wordt in bepaalde gerechten mede gebruikt vanwege de gele kleur (bijvoorbeeld Indische rijstschotels - het kleurt de rijst ook geel). Weet je heel zeker dat je tanden er witter, en niet geler van zouden worden? Dat lijkt me - los van eventuele andere schadelijke effecten - ook geen gewenst effect namelijk.

Antwoorden (1)

Dagelijks poetsen met kurkuma kan je tandglazuur aantasten. Eén keer per maand kan geen kwaad.

Maar of het écht helpt…
"Het poetsen van je tanden met geelwortelpoeder zou zorgen voor een effect dat vergelijkbaar is met het bleken van je gebit. Men zegt dat het werkt, maar waarschuwt direct voor een gele gootsteen, die nauwelijks schoon te krijgen is. Het advies is daarom om je tanden maar onder de douche te poetsen.
In de wetenschappelijke literatuur wordt het gebruik van de geelwortel en witte tanden echter niet vermeld. Spoelen met een thee van geelwortel kan wel helpen om tandvleesproblemen tegen te gaan als gevolg van het antibacteriële, ontstekingsremmende en pijnstillende effect.
Ook is het een perfect middeltje om plaque zichtbaar te maken. Gewoonlijk gebruikt de tandarts een kleurstof waardoor de tandplak rood kleurt, maar door gebruik te maken van het pigment van de geelwortel zal de aanwezige plaque geel kleuren."
SimonV