Is het slecht om kort na het eten van een banaan je tanden te poetsen?

Hallo,

Heb wel eens gehoord dat je na het eten van fruit niet direct moet tandenpoetsen. Echter had dit geloof ik te maken met het zuur uit het fruit. In de ochtend eet ik vaak een banaan en meteen daarna ga ik mijn tanden poetsen. Is het bij een banaan niet slecht voor je gebit (om dat hier geen zuur in zit)?

Gr.
Ludo

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
8K

Het beste antwoord

Tandenpoetsen vlak na het eten van zuur is af te raden omdat je het zuur er als het ware inpoetst.
Ook omgekeerd: vlak na het tanden poetsen iets zuurs eten is sterk af te raden omdat je dan net een beschermlaagje hebt weggepoetst waar het zuur de kans krijgt zich in te vreten.

Een banaan is helaas ook verzurend, dus die kun je beter dan niet eten.

Toegevoegd na 23 minuten:
Toelichting:
Bij een pH-waarde lager dan 5.5 lost het tandglazuur op.
Bananen hebben een waarde tussen de 4.5 - 5.2.

Je mond spoelen met water of melk na consumptie kan je pH-waarde enigszins neutraliseren.
Anders kun je beter pas na een uur gaan poetsen.
SimonV
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Er zit toch niks zuurs in een banaan?
SimonV
9 jaar geleden
De banaan smaakt niet zuur, maar de pH-waarde ligt toch ruim onder de 7...