Is whitener voor een kind van 8 jaar schadelijk?

De ene tandarts en mondhygieniste adviseren een whitener en volwassenentandpasta voor een kind van 8 jaar (wiens tanden wat sneller geel lijken te worden); de ander raadt dit af.
Wat is nu waar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
3.7K

Antwoorden (1)

Er zijn tandpasta's te koop waarvan de fabrikanten beweren dat ze tanden witter maken. Maar de resultaten van zulke whitening tandpasta's vallen vaak tegen.

De verschillende merken tandpasta’s gebruiken verschillende methoden om de tanden witter te maken danwel laten lijken:
Soms is een schuurmiddel toegevoegd. Dit schuurmiddel schuurt als het ware de oppervlakkige aanslag van de tanden af. Het helpt dus alleen bij uitwendige verkleuring van de tanden. Wanneer deze tandpasta’s veelvuldig gebruikt worden kunnen tanden zelfs geler worden. Omdat het glazuur steeds dunner wordt en dus het tandbeen (dat geler is) steeds meer zichtbaar wordt.
Andere tandpasta’s laten de tanden op een bepaalde manier glanzen zodat de weerkaatsing van het licht gunstiger wordt en de tanden witter lijken.
Dankzij nano- of microdeeltjes in sommige andere whitening tandpasta’s wordt de hechting van de aanslag aan het glazuur verbroken. Daardoor is de aanslag gemakkelijker weg te poetsen. Met wittere tanden als resultaat.
Wie van nature witte tanden heeft of wie zijn tanden heeft gebleekt, kan whitening tandpasta gebruiken om de tanden langer wit te houden. Lees wel goed de werking van het middel op de tube. Er moet op staan dat het veilig is voor dagelijks gebruik.
Kortom: een whitening tandpasta maakt de tanden niet aantoonbaar witter. Tanden worden alleen witter door een bleekbehandeling.

Een kind van 8 kan gerust met een tandpasta voor volwassen poetsen, maar ga niet aan de gang met whitening tandpasta's, de kans dat je een verkeerde keus maakt is aanwezig, bovendien is de kans klein dat het werkt. Wil je gezonde, mooie tanden voor je kind, ga dan regelmatig naar de tandarts en bezoek ook met regelmaat een mondhygiënist(e), zodat het gebit van je kind schoongehouden wordt en je kind op de juiste manier leert poetsen.