Als een gevulde kies opnieuw een gaatje krijgt kan hij opnieuw gevuld worden ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
10.6K

Het beste antwoord

Of een kies opnieuw kan worden gevuld ligt aan de gezondheid van de kies, aan de grootte van de bestaande vulling en aan de grootte van het tweede gaatje.

Elke vulling verzwakt een kies. Bij het vullen moet niet alleen de zwakke plek worden weggeboord, maar ook een klein stukje eromheen. Dus hoe meer vullingen een kies heeft, of hoe vaker een bestaande vulling opnieuw is gezet, hoe minder kiesmateriaal je overhoudt, waardoor de resterende kies steeds zwakker wordt.

Op een gegeven moment zou een nieuwe vulling ervoor zorgen dat de kies die dan overblijft te zwak wordt. In dat geval zal een kroon, een brug, of een implantaat nodig zijn.

Een paar voorbeelden.

Als je een bestaande vulling hebt die moet worden vervangen, dan wordt de nieuwe vulling groter dan de bestaande vulling. Wordt de vulling daardoor té groot, dan kan er niet worden gevuld.

Als je een tweede vulling nodig hebt (waarbij de bestaande vulling dus blijft zitten), dan is het mogelijk dat er te weinig kiesmateriaal overblijft. Ook is het mogelijk dat er in principe genoeg kiesmateriaal overblijft, maar dat je net een heel dun randje op een hoek van de kies zou overhouden, dat zou afbreken zodra je op een hard nootje zou bijten. Ook in dat geval is het zinloos de tweede vulling te zetten.

In alle andere gevallen kan er gewoon een tweede vulling worden gezet, of het nu een extra vulling is, een vervanging van een bestaande vulling, of een uitbreiding van een bestaande vulling.

Cryofiel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk kan dat. Meerdere keren. Het hangt af van de plek waar of het een nieuwe vulling wordt, of dat de eerdere vulling vervangen wordt door een grotere.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig, blij om te horen dan hoeft hij er hopelijk niet uit.
Amadea
10 jaar geleden
Denk maar aan een fietsband, die kan heel vaak geplakt worden tot ie op een gegeven moment té veel versleten is.
criseyde
10 jaar geleden
Het ligt wel een beetje aan de grootte en de plek van de 2 vullingen, bij mij kon het niet en moest er een kroon gezet worden.
Ja dat kan, mits het gaatje te groot is. Ik heb dit zelf ook gehad en kreeg toen de keuze tussen mijn kies laten trekken of een wortelkanaal behandeling!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Had je gekozen voor wortel kanaal behandeling zo ja, hoe was dat? Het lijkt me dat ze je verdoven en niks merkt en je na de behandeling een pijn stiller kan nemen en je er niks meer valt voelt..misschien druk of beetje last de dagen maar ik hoor verhalen over stevige pijn maar dat lijkt me niet zo..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zelf voor de wortelkanaalbehandeling gekozen. Vond het zo zonde om een tand te verliezen als ik hem zou laten trekken. Wortelkanaalbehandeling word ook wel een zenuwbehandeling genoemd. Je zenuwen zijn lijkt mij het meest gevoelige wat er is in je lichaam. Ik heb toen zelf wat rond gevraagd en research gedaan op internet omdat ik zelf vrij bang was voor deze behandeling. En qua 'pijn' verschilt dat bij iedereen. De mensen aan wie ik het vroeg voelde niks. Ondanks dat ik verdovingen had, was het bij mij best nog gevoelig. Ik heb denk ik een stuk of 10 verdovingen gehad. Het was gevoelig op het moment dat ze het 'schoon' gingen boren en op het moment dat ze mijn 3 wortelkanalen gingen meten met een ijzer stokje. Na de behandeling heb ik er helemaal geen last meer van gehad. Hoefde geen asprine helemaal niks! Ik raad je aan ondanks de kleine 'pijn' en de kosten dit zeker weten te doen! Het is het allemaal waard, om je kies niet te verliezen!! Succes