Hoe lang duurt het voordat een gaatje verandert in iets ernstigers?

Een jaar geleden meldde mijn tandarts mij dat ik last heb van beginnende gaatjes en goed moest gaan flossen om dat tegen te gaan, ik heb nu regelmatig last van pijnlijke plekjes in mijn kiezen tijdens het eten en poetsen maar mijn tandarts wil pas over een half jaar een nieuwe foro van mijn gebit maken. Kan ik een half jaar wachten als het gaatjes zijn of is het dan te laat en zullen de gaatjes over gaan in ontstekingen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
8.5K

Antwoorden (2)

Een beginnend gaatje moet gewoon aangepakt worden, meteen.
Als je ontevreden bent over je tandarts, zoek een andere, heb ik ook gedaan.
De nieuwe tandartsassistente belt de oude voor je dossier, geen probleem.

Antwoord

Hoe lang het duurt is niet met zekerheid te zeggen, dat is bij de een langer, dus anders dan bij de ander. Het feit dat je er pijn van hebt, betekent dat er nu gaatjes gevuld moeten worden en niet over 6 maanden.

Succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een beginnend gaatje hoeft niet altijd aangepakt te worden. Zolang het een beginnend gaatje blijft kan het naar verloop van tijd zelfs weer dicht gaan maar dat duurt jaren. Echter als het pijn doet is vaak wel mis en moet er wat aan gebeuren.

Volgens mijn tandarts is flossen lang zo effectief niet als stoken. Maar misschien ligt dat aan het type gebit. Sinds ik stook heb ik veel minder vaak een gaatjes. Je wilt die ruimtes tussen je tanden vrijhouden van bacteriën. En als je stookt en je hebt bloed dan zitten daar bacteriën die zorgen voor gaatjes.