is een wortelkanaalbehandeling wel nodig?

Sinds jongs af aan heb ik vulling gehad aan mijn kies. Deze heeft daar heel lang gezeten. Ik ben niet meer teruggegaan naar de huisarts. Ik heb verder ook geen klachten gehad in de tussen periode. Mijn laatste bezoek heeft de tandarts de vulling verwijderd, en verteld dat ik een wortelkanaalbehandeling nodig heb aan die kies omdat de zenuwen ''dood'' zijn.

Eigenlijk wil ik weten of zo'n dure wortelkanaalbehandeling wel nodig is. Ik heb op dit moment nood vulling in. Ik heb nóóit last gehad van de kies en kan er alles op eten. heet/koud/hard/kauwgom.

Kan ik er ooit wel last van krijgen in de toekomst? Of moet ik gewoon een nieuwe vulling laten zetten? Dit heb ik al voorgelegd aan mijn tandarts, maar die vindt het, het beste om gewoon een wortelkanaalbehandeling te nemen. Ik heb daar mijn twijfels over.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja , zo als Antw al aangeeft . Wat wel kan is WEER een nood vulling en iedere periode een foto maken of er een ontsteking zit . Maar dat is ook duur dn mogelijk zeer ongezond . Vertrouw je tandarts .
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Waarom heeft de tandarts in de eerste plaats de vulling verwijderd? Ik heb 2 zilveren vullingen al heel lang sinds mijn 11e ofzo. Deze wilde de tandarts ook weghalen en vervangen, ze zitten op een onzichtbare plaats dus ik heb gezegd dat hij eraf moest blijven. Ik heb geen last of iets, dus zo lang als dat ze er niet uitvallen of ik geen pijn ervaar moet hij ophoepelen.

Het beste antwoord

Ja, dat is nodig, ondanks dat de zenuw dood is, kan er nog een of meerdere ontstekingen ontstaan, waardoor de kans op schade aan het kaakbot vergroot wordt. Bacteriën stapelen zich op in de kies, waardoor deze schade ontstaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
capthavoc
10 jaar geleden
Bovendien je hebt een noodvulling die is natuurlijjk niet bestand tegen de bacerieen die er nog in komen het is belangrijk om de zaak eerst goed schoon te maken te vullen en daarna goed af te dekken je zenuw is ook dood in je kaak niet in de tand dus er is nu een open verbinding met weefsel onder je tand en dat zal aleen nog maar meer gaan ontsteken. en dan verlies je ook andere tanden. wat het uiteindelijk alleen maar pijnlijker en duurder zal maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je waardevolle reactie capthavoc.